Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Zalety i wady używanych części samochodowych

Zalety i wady używanych części samochodowych

Czy kupowanie używanych części samochodowych to dobry interes? Może warto czasem zastanowić się i kupić nieco drożej części nowe i oryginalne?


Wady i zalety używanych części:

Można sporo zaoszczędzić na takich zakupach, ale w niektórych przypadkach lepiej dopłacić i cieszyć się większym komfortem i bezpieczeństwem:

Przede wszystkim warto kupować te części, które są w dobrym stanie,

nie kupuj tych, które mają wpływ na bezpieczeństwo, oraz tych, które są niewiele tańsze od części nowych.

Czasami warto wziąć też pod uwagę uwarunkowania prawne.


Czego montować nie wolno?

Rozporządzenie ministra infrastruktury z 28 września 2005 roku. Na liście przedmiotów zabronionych do montażu, kiedy pochodzą z innych pojazdów, znajdują się:

-poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostki ich kontroli elektronicznej i czujniki,

-klocki i szczęki hamulcowe,

-przewody i uszczelniacze układu hamulcowego,

-tłumiki układu wydechowego,

-przeguby układu kierowniczego i zawieszenia,

-fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi,

-układ blokady kierownicy,

-immobilisery wraz z transponderami sterowania elektronicznego,

-urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe,

-elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa np. ABS, ESP,

-przewody paliwowe,

-filtry jednorazowe i wkłady filtra,

-zawory recyrkulacji spalin,

-instalacje zasilania gazem,

-automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa,

-pióra wycieraczek szyb,

-płyny eksploatacyjne,

-katalizatory,

-kondensatory zawierające PCB.

Dlaczego nie wolno ich używać? Ustawodawca nie podaje jasno sprecyzowanych powodów, postaramy się zatem nieco je przybliżyć.


Używane poduszki powietrzne

Nowe poduszki powietrzne są bardzo kosztowne, ich cena bierze się głównie z konieczności wykonania atestów i badań. Warto przecież mieć pewność, że poduszka prawidłowo zadziała w sytuacji zagrażającej naszemu zdrowiu i życiu. Podobnie jest ze wszystkimi czujnikami i układami sterującymi.


Używane klocki i szczęki hamulcowe

Sprawne hamulce to podstawa bezpieczeństwa na drodze, nie warto ryzykować utraty zdrowia bądź życia swojego lub innych uczestników ruchu dla kilkunastu złotych. Używane klocki po prostu nie spełniają wymaganych założeń i montowanie ich jest co najmniej nierozsądne.


Używane przewody i uszczelniacze układu hamulcowego

Przyczyna identyczna jak w poprzednim punkcie. Używane elementy układu hamulcowego mogą drastycznie obniżyć poziom bezpieczeństwa. Wystarczy użyć wyobraźni co by było gdyby przez zużyte uszczelki do układu dostały się pęcherzyki powietrza.


Używane tłumiki układu wydechowego

Jeżeli nienawidzisz swoich sąsiadów i lubisz płoszyć leśne zwierzęta, używany tłumik będzie idealny rozwiązaniem.

Używane przeguby układu kierowniczego i zawieszenia

Są wykonane z gumy, więc bardzo trudno ocenić ich dalszą żywotność.


Używane fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi

To jedna z niewielu części, która po oryginalnym zamontowaniu nie powinna być przenoszona. Bardzo łatwo o złe zamontowanie i doprowadzenie do awarii systemu.


Używane układy blokady kierownicy

Nie trudno sobie wyobrazić co by się stało gdyby podczas jazdy nasza kierownica nagle się zablokowała… Kupno nowego bloku kierowniczego nie jest wielkim wydatkiem i jest tylko nieco droższy niż zestaw używany.


Używane immobilisery wraz z transponderami sterowania elektronicznego

Jest to układ mający zabezpieczyć samochód przed kradzieżą. Ale nie chcielibyśmy zablokować samochodu na drodze. Trudno jest zdemontować i zamontować te systemy poprawnie.


Używane urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe

I tu również mamy do czynienia z trudnością wymiany części. Niesprawny alarm to pewna zemsta na nielubianych sąsiadach!


Używane elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa np. ABS, ESP

Jeszcze nie tak dawno nikt takich systemów nie używał a samochody jakoś jeździły po drogach… Ale skoro już są to warto żeby podnosiły nasze bezpieczeństwo. Każdy taki układ jest ściśle dopasowany do naszego samochodu poprzez producenta i wymiana nawet z podobnego modelu nie daje gwarancji na jego prawidłowe działanie.


Używane przewody paliwowe

Trudno wykryć wyciek paliwa, ponieważ jest ono często uzupełniane, a jeżeli już do niego dojdzie, to stwarza on ogromne zagrożenie. Poza tym części te są szczególnie podatne na uszkodzenia.


Filtry jednorazowe i wkłady filtra

Tylko nowy filtr działa naprawdę dobrze, czym jest starszy tym gorzej działa i podnosi ciśnienie w układzie, w którym pracuje, powodując większe zużycie innych części. Są to najczęściej wymieniane elementy i dlatego warto dbać o ich dobrą jakość.


Zawory recyrkulacji spalin

Istnieje spore ryzyko zacinania się zaworów, dlatego oszczędność w tym przypadku po prostu nie ma sensu.

Zawory pozwalają, aby część spalin pozostała w układzie wydechowym silnika tak długo, aż się nie wypalą. Poprawia to ekologiczność samochodów. A wszystko, co ogranicza ilość wydzielanych substancji szkodliwych dla zdrowia, jest dobre.

nie kupuj też używanych elementów instalacji lpg!


Używane części z instalacji lpg.

Gaz ma w zwyczaju przeciskać się przez nieszczelne zawory, uszczelki i inne elementy instalacji gazowej. Wykorzystanie używanych części powinno uniemożliwić dokonanie homologacji. Dla tych, którzy homologację już mają, warto zaznaczyć, że instalacja gazowa, pod dużym ciśnieniem, nie wybacza błędów.


Używane zestawy pasów bezpieczeństwa

Element, od którego zależy zdrowie i życie osób w samochodzie. Składa się z wielu części, które muszą ze sobą współpracować niezawodnie, aby spełniały swoją rolę. Pasy to nie tylko tasiemki, które zwijają się i blokują przy szarpnięciu ręką. Jest to bardzo złożony mechanizm, który musi pracować idealnie podczas przeciążeń występujących przy wypadku.


Używane pióra wycieraczek szyb

Nikogo nie trzeba chyba przekonywać, ze dobra widoczność to podstawa bezpieczeństwa. Zużyte pióra nie dość że irytująco skrzypią, to jeszcze pozostawiają smugi wody na szybie. Jest to dość szybko zużywający się element i powinno się wymieniać go niemal co sezon, a już na pewno po zimie.


Używane płyny eksploatacyjne

Zużyte płyny eksploatacyjne są kompletnie nieprzydatne, równie dobrze można wlać zamiast nich Coca-Colę, może nasz samochód się nawet ucieszy…


Używane katalizatory

Z pozoru kupując używany katalizator, dokonujemy największych oszczędności, bo to przecież nie my wdychamy spaliny z naszej rury wydechowej, jednak to cześć podatna na korozję i uszkodzenie i trudno określić jej dalszą żywotność nawet, jeśli po zakupie działa dobrze.


Kondensatory zawierające PCB

PCB (Polichlorowane bifenyle) są substancją toksyczną. Korzystanie ze zużytych – a trudno określić poziom zużycia – jest ryzykowne.

Jakich używanych części warto unikać i nie kupować?

Co nie jest zabronione, jest dozwolone. Niemniej są elementy, których zakup może nieść ryzyko, lub zwyczajnie się nie opłacać. Do takich należą używane amortyzatory, tarcze i bębny hamulcowe, paski napędowe, napinacze… Ich usterka może nas słono kosztować.


Co wolno i warto kupować?

Pamiętaj , żeby kierować się zdrowym rozsądkiem. Zaoszczędzenie paru złotych kosztem wyższego zużycia innych części jest kompletnie nieopłacalne.

Są jednak elementy w aucie, które mimo bycia “używką”, działają idealnie, a kosztują wielokrotnie mniej niż części oryginalne i takie właśnie części znajdziesz między innymi w naszym serwisie.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.