Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Fiat Panda - historia modelu

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.


Model pierwszej generacji Fiata Pandy został zaprezentowany w 1980 roku jako samochód klasy aut miejskich . Fiat w tym przypadku postawił za zadnie tak zaprojektować samochód aby produkcja podzespołów oraz ich elementów była tania i prosta , nie bez powodów ten samochód otrzymał proste kwadratowe kształty , niskiej jakości plastiki , kwadratowe lampy i płaskie szyby .


Dwa lata później zaprezentowano w Paryżu nowe dwie wersje 34 Super oraz 45 Super . Różnice jakie wtedy zaszły to między innymi niewielkie zmiany stylistyczne m.in. nowym grillem jeżeli chodzi o nadwozie . W przypadku zmian mechanicznych została zastosowana nowa pięciobiegowa skrzynia biegów . Fiat Panda 30 miała silnik z Fiata 126 czyli R2 o wielkości 652cm3 i mocy 30 KM . Panda 45 miała silnik R4 z Fiata 127 903cm3 oraz mocy 45 KM . W 1986 roku Fiat wprowadził do swojej gamy model Panda 1300D z silnikiem diesla o mocy 36 KM . W 1983 roku wyszła nowa pierwsza wersja 4x4 która posiadała silnik o pojemności 965 cm3 o mocy 48 KM . Samochód z tym napędem osiągał prędkość nawet do 135 km/h i wyjeżdżał pod wzniesienia około 42 stopni . Był to pierwszy mały samochód w którym zastosowano ułożenie silnika poprzecznie z napędem 4x4 . Wersja z napędem na cztery koła była produkowana do 1986r . W 1991 roku panda przeszła ostatni face lifting i wprowadził nowa bezstopniową skrzynie biegów CVT z nowym silnikiem 1.1 o mocy 55 KM . Pierwsza generacja była produkowana do 2003 roku . Z Ciekawostek jakie można przytoczyć jest fakt że samochód zajął drugie miejsce w plebiscycie na samochód roku w Europie w 1982 r.


W 2003 roku zaprezentowano Fiata Gingo którego rozpoczęto produkcje u Nas w Fiat Auto Poland w Tychach . W maju rozpoczęto produkcje pod nazwą Gingo ale po protestach francuskiej Renault ze względu na ich produkowany model Twingo został przez fiata zastąpiony jako Fiat Panda drugiej generacji .


Początkowa gama silnikowa jaką produkowali to :


Silnik Benzynowy 1.1 o mocy 54 KM oraz 1.25 o mocy 60 KM . Kilka miesięcy później dołączył silnik diesla 1.3 Multijet o mocy 70 KM. Rok później wprowadzono do produkcji Fiata Panda 4x4 z napędem na cztery koła oraz blokadą mechanizmu różnicowego . W 2006 roku zaprezentowano sportową wersje Pandy 100 HP z silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 100 KM . Ta wersja charakteryzowała się innymi zderzakami z przodu była większa atrapa chłodnicy a z tyło dołożono imitacje dyfuzora oraz lotkę , samochód stał na 15 calowych kołach . Szyby z tyłu było przyciemniane . Początkiem 2012 roku ze względu na wprowadzenie trzeciej generacji nazwę Panda II zastąpiono nazwą Panda Classic i była produkowana z jednym silnikiem 1.2 69 KM . I niestety końcem roku 2012 zakończono produkcje Fiata Pandy II . Łącznie w Tychach wyprodukowano ponad 2 mln egzemplarzy Fiata Pandy drugiej generacji .


Do dziś produkowana jest trzecia generacja Pandy, tą generacje zaprezentowano w 2011 roku i jest produkowana we Włoszech . Samochód jest produkowany na płycie podwozia m.in. Fiata 500 500L , pojazd otrzymał okrąglejsze kształty co nie spodobało się wielu fanów modelu Pandy , ten egzemplarz jest niższy szerszy i dłuższy od swojego poprzednika .


Gama silnikowa jaką dysponuje to :


Benzynowe :


0.9 TwinAir 964cm3 o mocy 65 KM

0.9 TwinAir Turbo 875cm3 o mocy 85 KM

1.2 Fire 1242cm3 o mocy 69 KM


Diesla :


1.3 Multijet II 1248 cm3 o mocy 75 KM


Wersje wyposażenia :


• Pop

• Lounge

• 4x4

• 4x4 Cross

• Fresh

• Easy


Podsumowując ten model produkowany od ponad 30 lat zachwyca swoją prostą stylistyką , proste kształty , tanie w eksploatacji pozostaje jako dobry gracz na rynku miejskich samochód zmywa konkurencję dobrymi cenami modeli tych znakomitych miejskich samochodach .

Polecane produkty

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Hyundai I30 - Typowe usterki oraz ich rozwiązania

Hyundai i30 jest samochodem osobowym klasy C (kompakt) produkowanym przez południowokoreański koncern Hyundai Motor Company. Pierwsza, omawiana generacja tego samochodu była produkowana w latach 2007- 2012. Tak jak w każdym innym samochodzie i tutaj nie obyło się bez mniejszych lub większych usterek, które zostaną omówione w niniejszym artykule.