Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Zalety i wady stosowania dwusprzęgłowych przekładni automatycznych

Zalety i wady stosowania dwusprzęgłowych przekładni automatycznych
Ze względu na coraz częstsze zastosowanie przez producentów w nowych samochodach dwusprzęgłowych przekładni automatycznych przed zakupem warto uświadomić sobie jakie są za i przeciw takiego rozwiązani.

Przejdźmy do zalet dwusprzęgłowych skrzynek biegów. Pierwszą z nich jest niezaprzeczalnie większy komfort jazdy w porównaniu do tradycyjnych skrzynek automatycznych. Kolejną zaletą jest płynna zmiana biegów. Ponadto bardzo ważnym atutem tego typu skrzyni jest bardzo szybka zmiana biegów. Tak szybka, że nawet najlepszy kierowca na świecie jadąc samochodem z tradycyjną manualną skrzynią biegów nie byłby w stanie zrobić tego w tak krótkim czasie. Następną zaletą tego typu skrzynek jest jej tryb sekwencyjny realizowany najczęściej za pomocą łopatek przy kierownicy. Klikając łopatką umieszczoną za kołem kierownicy wysyłamy sygnał cyfrowy do sterownika skrzyni, a on wybiera dla nas żądany w danym momencie bieg. Oczywiście nie obyło się tu bez zabezpieczeń, np. kiedy przy dużej prędkości chcielibyśmy wrzucić zbyt niski bieg. Nad wszystkim czuwa elektronika.
Ważną zaletą dwusprzęgłowych automatycznych skrzyń biegów jest płynność przekazywania momentu obrotowego na koła pojazdu. Pomiędzy kolejnymi zmianami biegów w porównaniu do tradycyjnych manualnych skrzyń biegów praktycznie nie możemy mówić o przerwach w dostawie momentu obrotowego na koła pojazdu. Zmiana biegów zajmuje zazwyczaj poniżej 10 milisekund.
Ważną zaletą jest też ich trwałość, która jest porównywalna do szacowanej trwałości przekładni manualnych.

Kiedy już przedstawiliśmy najważniejsze zalety, to teraz przejdźmy to wad tego rozwiązania konstrukcyjnego. Niewątpliwą wadą dwusprzęgłowych skrzynek biegów jest ich droższy serwis i duże dopłaty przy zakupie nowego pojazdu.
Ponadto aby skrzynia biegów służyła nam jak najdłużej, powinniśmy dokonywać okresowej obsługi, m.in. wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta.
Kolejną wadą jest dosyć długi czas reakcji skrzyni na gwałtowną redukcję biegu (kickdown). Związane jest to z potrzebą przełączania biegów znajdujących się na tym samym wałku. Wadą jest też nieco większa masa w porównaniu do tradycyjnych przekładni manualnych. Użytkownicy skarżą się na usterki mechatroniki w tego typu skrzyniach biegów.

Jeśli jesteśmy zaakceptować wyżej wymienione wady skrzynek dwusprzęgłowych, to powinniśmy być z nich naprawdę zadowoleni. Są to rozwiązania przyszłościowe z ogromną liczbą zalet. Ich rozwój zapewni jeszcze krótszy czas zmiany biegów oraz umożliwi przenoszenie większych wartości momentu obrotowego. Konstruktorzy cały czas zmieniają również liczby przełożeń. Cały czas żonglują ilością przełożeń i sterowaniem w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać w pełni moc i moment obrotowy jednostki napędowej oraz poprawić ekonomikę jazdy, tzn. zapewnić minimalne obroty przy jeździe ze stałymi prędkościami, zwłaszcza tymi autostradowymi. Ponadto dzięki niższym obrotom ograniczamy również hałas, co pomaga w zachowaniu jak najlepszego komfortu jazdy.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.