Przejdźmy do zalet dwusprzęgłowych skrzynek biegów.
Pierwszą z nich jest niezaprzeczalnie większy komfort jazdy w porównaniu do
tradycyjnych skrzynek automatycznych. Kolejną zaletą jest płynna zmiana biegów.
Ponadto bardzo ważnym atutem tego typu skrzyni jest bardzo szybka zmiana
biegów. Tak szybka, że nawet najlepszy kierowca na świecie jadąc samochodem z
tradycyjną manualną skrzynią biegów nie byłby w stanie zrobić tego w tak
krótkim czasie. Następną zaletą tego typu skrzynek jest jej tryb sekwencyjny
realizowany najczęściej za pomocą łopatek przy kierownicy. Klikając łopatką
umieszczoną za kołem kierownicy wysyłamy sygnał cyfrowy do sterownika skrzyni,
a on wybiera dla nas żądany w danym momencie bieg. Oczywiście nie obyło się tu
bez zabezpieczeń, np. kiedy przy dużej prędkości chcielibyśmy wrzucić zbyt
niski bieg. Nad wszystkim czuwa elektronika.
Ważną zaletą dwusprzęgłowych automatycznych skrzyń biegów jest płynność
przekazywania momentu obrotowego na koła pojazdu. Pomiędzy kolejnymi zmianami
biegów w porównaniu do tradycyjnych manualnych skrzyń biegów praktycznie nie
możemy mówić o przerwach w dostawie momentu obrotowego na koła pojazdu. Zmiana
biegów zajmuje zazwyczaj poniżej 10 milisekund.
Ważną zaletą jest też ich trwałość, która jest porównywalna do szacowanej
trwałości przekładni manualnych.
Kiedy już przedstawiliśmy najważniejsze zalety, to teraz
przejdźmy to wad tego rozwiązania konstrukcyjnego. Niewątpliwą wadą
dwusprzęgłowych skrzynek biegów jest ich droższy serwis i duże dopłaty przy
zakupie nowego pojazdu.
Ponadto aby skrzynia biegów służyła nam jak najdłużej, powinniśmy dokonywać
okresowej obsługi, m.in. wymiana oleju zgodnie z zaleceniami producenta.
Kolejną wadą jest dosyć długi czas reakcji skrzyni na gwałtowną redukcję biegu
(kickdown). Związane jest to z potrzebą przełączania biegów znajdujących się na
tym samym wałku. Wadą jest też nieco większa masa w porównaniu do tradycyjnych
przekładni manualnych. Użytkownicy skarżą się na usterki mechatroniki w tego
typu skrzyniach biegów.
Jeśli jesteśmy zaakceptować wyżej wymienione wady skrzynek dwusprzęgłowych, to powinniśmy być z nich naprawdę zadowoleni. Są to rozwiązania przyszłościowe z ogromną liczbą zalet. Ich rozwój zapewni jeszcze krótszy czas zmiany biegów oraz umożliwi przenoszenie większych wartości momentu obrotowego. Konstruktorzy cały czas zmieniają również liczby przełożeń. Cały czas żonglują ilością przełożeń i sterowaniem w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać w pełni moc i moment obrotowy jednostki napędowej oraz poprawić ekonomikę jazdy, tzn. zapewnić minimalne obroty przy jeździe ze stałymi prędkościami, zwłaszcza tymi autostradowymi. Ponadto dzięki niższym obrotom ograniczamy również hałas, co pomaga w zachowaniu jak najlepszego komfortu jazdy.