Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Wszystko na temat oznaczeń opon

Wszystko na temat oznaczeń opon
Najważniejszym parametrem podczas doboru opon jest jej rozmiar np. 185/65R15, większość ludzi rozpoznaje tylko to oznaczenie jednak opony posiadają dużo więcej oznaczeń, jakich? tego dowiecie się w tym artykule.

Oznaczenia opon samochodowych:

Najważniejszym parametrem podczas doboru opon jest jej rozmiar, który widnieje na bocznej ściance opony i składa się ciągu trzech wartości, np. 185/65/R15

· Rozmiar opony; przykładowo 185/65/R15 odczytujemy w następujący sposób:

185 – szerokość opony [mm]
65 – profil opony, oznacza, że wysokość opony stanowi 65% jej szerokości.
R – typ opony , w tym wypadku mamy do czynienia z oponą radialną
15 – średnica obręczy podana w calach

Ponadto oprócz rozmiaru ważną informacją charakteryzującą opony są indeksy nośności oraz prędkości. Zazwyczaj znajdują się one zaraz obok rozmiaru opony, np. 94H, gdzie:

· Indeks nośności, np. 94H – informuje o maksymalnym dozwolonym obciążeniu dla jednej opony przy jeździe z maksymalną dozwoloną dla niej prędkością.
Poniżej przedstawiona jest tabela indeksów nośności w samochodach osobowych (do 210 km/h):

· Indeks prędkości – ma oznaczenie literowe, np. 94H i informuje jaka jest maksymalna prędkość, z jaką można jeździć posiadając w samochodzie dany typ opony. Poniżej tabela, w której konkretnej literze przyporządkowano odpowiednią wartość prędkości maksymalnej.
Od roku 2007 zgodnie z kodeksem drogowym dozwolone jest stosowane opon zimowych o niższym zakresie prędkości niż zalecany przez producenta.

W oponach do samochodów o wysokich osiągach czasami możemy spotkać się z dodatkowym indeksem umieszczonym przy oznaczeniu średnicy obręczy, np. ZR18. Indeks ten informuje nas o maksymalnej prędkości z jaką może poruszać się opona przy maksymalnym obciążeniu, tzn. z kompletem pasażerów i może być oznaczona literą Z
(240 km/h) lub V (210 km/h). Na przykład opona z onaczeniem: 235/35 ZR19 91Y może poruszać się z maksymalną prędkością 300 km/h, jednak w przypadku maksymalnego obciążenia maksymalna prędkość spada do 240 km/h.

Na bocznej ściance opony możemy znaleźć datę jej produkcji, a konkretnie tydzień oraz rok produkcji. Zapisana jest ona jako ciąg znaków rozpoczynający się od liter DOT. Cztery ostatnie cyfry tego ciągu, to data produkcji opony. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień produkcji, a kolejne dwie rok produkcji. Weźmy dla przykładu oznaczenie: 2717, gdzie:
27 – oznacza, że opona została wyprodukowana w 27 tygodniu roku, natomiast
17 – oznacza, że rok produkcji danej opony to 2017.

Należy w tym miejscu nadmienić, że odpowiednio składowaną oponę uznaje się za nową do trzech lat od daty produkcji.

Inne oznaczenia, które możemy spotkać na bocznej ściance opony, to:

· wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) – jest to znacznik zużycia bieżnika. Wskazuje miejsca w których między kostkami bieżnika znajdują się specjalne zgrubienia. Dzięki nim możemy ustalić, kiedy bieżnik opon osiągnął maksymalne zużycie, tzn. kiedy jego głębokość jest równa 1,6 mm. Opona podlega wymianie wówczas, gdy wysokość kostki bieżnika zrówna się z wysokością mostka na oponie. Znaczniki TWI występują w sześciu miejscach na obwodzie opony.

· M+S (Mud and Snow), czyli błoto i śnieg. Oznaczenie to występuje najczęściej na oponach zimowych i całorocznych przeznaczonych do samochodów klasy SUV. Oznacza, że opona jest przystosowana do jazdy po śniegu, jednak jej właściwości w tym zakresie nie były obiektem testów.

· homologacja w Unii Europejskiej (ECE, e, E) – oznaczenie ECE (Economic Comission of Europe) świadczy o tym, że opona została dopuszczona do użytku w krajach wchodzących w skład UE, tzn. posiada europejską homologację.

· oznaczenie sposobu montażu (Outside, Inside, Rotation) – opony posiadające bieżnik asymetryczny lub kierunkowy wymagają określonego sposobu montażu. Na ściance bocznej opon z bieżnikiem kierunkowym znajdziemy strzałkę z napisem „Rotation”. Wskazuje ona poprawny kierunek toczenia się opony. Opony z bieżnikiem asymetrycznym posiadają oznaczenia: „Inside”, „Outside”, opisujące która strona opony jest zewnętrzna, a która wewnętrzna.

· rant ochronny (MFS, RFP, FR, FP) – jeśli na ściance bocznej opony znajduje się jedno z tych oznaczeń, to mamy wówczas do czynienia z oponą posiadającą rant ochronny obręczy. Jest to specjalne zgrubienie na stopce opony, które zapewnia ochronę felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi. Różni producenci stosują różne oznaczenia. Umieszczone one zostaną w tabeli poniżej:

Producent:

Symbol rantu ochronnego:

Continental

FR - FelgenRipen

Goodyear

RFP – Rim Fringe Protector; FP – Fringe Protector

Dunlop

MFS – Maximum Flange Shield

Michelin

brak oznaczenia

Bridgestone

brak oznaczenia

Pirelli

brak oznaczenia


· Wzmocnienie opony (XL, EXL, RF, RFD, REF lub REINF) – jeśli na ściance bocznej opony występuje jeden z tych skrótów, to oznacza to, że mamy do czynienia z oponą wzmocnioną. Dwa najpopularniejsze oznaczenia to XL (Extra Load) oraz RF (Reinforced). Są to opony o solidniejszej konstrukcji z wyższym indeksem nośności lub o podwyższonej ładowności.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.