Oznaczenia opon samochodowych:
Najważniejszym parametrem podczas doboru opon jest jej rozmiar, który widnieje na bocznej ściance opony i składa się ciągu trzech wartości, np. 185/65/R15
· Rozmiar opony; przykładowo 185/65/R15 odczytujemy w następujący sposób:
185 –
szerokość opony [mm]
65 – profil opony, oznacza, że wysokość opony stanowi 65% jej szerokości.
R – typ opony , w tym wypadku mamy do czynienia z oponą radialną
15 – średnica obręczy podana w calach
Ponadto oprócz rozmiaru ważną informacją charakteryzującą opony są indeksy nośności oraz prędkości. Zazwyczaj znajdują się one zaraz obok rozmiaru opony, np. 94H, gdzie:
·
Indeks
nośności, np. 94H – informuje
o maksymalnym dozwolonym obciążeniu dla jednej opony przy jeździe z maksymalną
dozwoloną dla niej prędkością.
Poniżej przedstawiona jest tabela indeksów nośności w samochodach osobowych (do
210 km/h):
·
Indeks
prędkości – ma oznaczenie literowe, np. 94H
i informuje jaka jest maksymalna prędkość, z jaką można jeździć posiadając w samochodzie dany typ opony. Poniżej tabela,
w której konkretnej literze przyporządkowano odpowiednią wartość prędkości
maksymalnej.
Od roku 2007 zgodnie z kodeksem drogowym dozwolone jest stosowane opon zimowych
o niższym zakresie prędkości niż zalecany przez producenta.
W oponach do
samochodów o wysokich osiągach czasami możemy spotkać się z dodatkowym indeksem
umieszczonym przy oznaczeniu średnicy obręczy, np. ZR18. Indeks ten informuje
nas o maksymalnej prędkości z jaką może poruszać się opona przy maksymalnym
obciążeniu, tzn. z kompletem pasażerów i może być oznaczona literą Z
(240 km/h) lub V (210 km/h). Na przykład opona z onaczeniem: 235/35 ZR19 91Y
może poruszać się z maksymalną prędkością 300 km/h, jednak w przypadku
maksymalnego obciążenia maksymalna prędkość spada do 240 km/h.
Na bocznej
ściance opony możemy znaleźć datę jej produkcji, a konkretnie tydzień oraz rok produkcji. Zapisana jest ona jako
ciąg znaków rozpoczynający się od liter DOT. Cztery ostatnie cyfry tego ciągu,
to data produkcji opony. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień produkcji, a kolejne
dwie rok produkcji. Weźmy dla przykładu oznaczenie: 2717, gdzie:
27 – oznacza, że opona została wyprodukowana w 27 tygodniu roku, natomiast
17 – oznacza, że rok produkcji danej opony to 2017.
Należy w tym
miejscu nadmienić, że odpowiednio składowaną oponę uznaje się za nową do trzech
lat od daty produkcji.
Inne oznaczenia, które możemy spotkać na bocznej ściance opony, to:
· wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) – jest to znacznik zużycia bieżnika. Wskazuje miejsca w których między kostkami bieżnika znajdują się specjalne zgrubienia. Dzięki nim możemy ustalić, kiedy bieżnik opon osiągnął maksymalne zużycie, tzn. kiedy jego głębokość jest równa 1,6 mm. Opona podlega wymianie wówczas, gdy wysokość kostki bieżnika zrówna się z wysokością mostka na oponie. Znaczniki TWI występują w sześciu miejscach na obwodzie opony.
· M+S (Mud and Snow), czyli błoto i śnieg. Oznaczenie to występuje najczęściej na oponach zimowych i całorocznych przeznaczonych do samochodów klasy SUV. Oznacza, że opona jest przystosowana do jazdy po śniegu, jednak jej właściwości w tym zakresie nie były obiektem testów.
· homologacja w Unii Europejskiej (ECE, e, E) – oznaczenie ECE (Economic Comission of Europe) świadczy o tym, że opona została dopuszczona do użytku w krajach wchodzących w skład UE, tzn. posiada europejską homologację.
· oznaczenie sposobu montażu (Outside, Inside, Rotation) – opony posiadające bieżnik asymetryczny lub kierunkowy wymagają określonego sposobu montażu. Na ściance bocznej opon z bieżnikiem kierunkowym znajdziemy strzałkę z napisem „Rotation”. Wskazuje ona poprawny kierunek toczenia się opony. Opony z bieżnikiem asymetrycznym posiadają oznaczenia: „Inside”, „Outside”, opisujące która strona opony jest zewnętrzna, a która wewnętrzna.
·
rant
ochronny (MFS, RFP, FR, FP) – jeśli na ściance bocznej opony znajduje się jedno
z tych oznaczeń, to mamy wówczas do czynienia z oponą posiadającą rant ochronny
obręczy. Jest to specjalne zgrubienie na stopce opony, które zapewnia ochronę
felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi. Różni producenci stosują różne
oznaczenia. Umieszczone one zostaną w
tabeli poniżej:
Producent: |
Symbol rantu ochronnego: |
Continental |
FR - FelgenRipen |
Goodyear |
RFP – Rim Fringe Protector; FP – Fringe Protector |
Dunlop |
MFS – Maximum Flange Shield |
Michelin |
brak oznaczenia |
Bridgestone |
brak oznaczenia |
Pirelli |
brak oznaczenia |
· Wzmocnienie opony (XL, EXL, RF, RFD, REF lub REINF) – jeśli na ściance bocznej opony występuje jeden z tych skrótów, to oznacza to, że mamy do czynienia z oponą wzmocnioną. Dwa najpopularniejsze oznaczenia to XL (Extra Load) oraz RF (Reinforced). Są to opony o solidniejszej konstrukcji z wyższym indeksem nośności lub o podwyższonej ładowności.