Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Układ recyrkulacji spalin EGR

Układ recyrkulacji spalin EGR
Coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin narzucane przez ekologów wymusiły na konstruktorach wprowadzenie do silników urządzeń, które będą miały za zadanie zmniejszyć emisję szkodliwych składników zawartych w spalinach do atmosfery.

Jednym z takich urządzeń jest zawór recyrkulacji spalin EGR. Większość z urządzeń mających za zadanie umożliwić jednostkom napędowym spełnianie wyśrubowanych norm emisji spalin negatywnie wpływają na moc silnika. Na szczęście zawór EGR nie powoduje dodatkowych strat w mocy.

Szkodliwe składniki spalin: węglowodory CH i tlenki azotu NOx są obok tlenków węgla jednymi z najbardziej trujących związków znajdujących się w spalinach. Mają one właściwości kancerogenne, więc mogą powodować raka i są bardzo niebezpieczne dla ludzi. Wysoka zawartość CH i NOx zależna jest od tego, jaka mieszanka paliwowo-powietrzna spalana jest w silniku. Podczas spalania mieszanki bogatej (za dużo paliwa, za mało tlenu), odnotowujemy podwyższoną zawartość węglowodorów dlatego, że paliwo to nic innego jak łańcuch węgla i wodoru. Innymi słowy mówić, nie całe paliwo zostaje spalone i wraz ze spalinami dostaje się do atmosfery.
Podczas spalania mieszanki ubogiej (za dużo powietrza, za mało paliwa), kiedy w komorze spalania silnika dochodzi do wzrostu temperatury i również gdy proces spalania jest bardzo szybki, np. na skutek wymuszania wysokich prędkości obrotowych silnika mamy do czynienia ze wzrostem NOx w spalinach.

Zasada działania zaworu recyrkulacji spalin EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation) polega na wprowadzeniu pewnej części spalin powstałych w poprzednich cyklach pracy z powrotem do komory spalania. Dzięki temu dochodzi do zaistnienia kilku procesów, dzięki którym obniżana jest zawartość CH i NOx w spalinach.
Dzięki ponownemu wykorzystaniu spalin w komorze spalania paliwo podane do silnika może łatwiej odparować dzięki wzrostowi temperatury, co niezaprzeczalnie poprawia przygotowanie mieszanki przed jej zapłonem. W przypadku mieszanki ubogiej obniża temperaturę procesu, ponieważ spaliny zastępują część tlenu, którego dla mieszanki ubogiej byłoby za dużo, a w konsekwencji prowadziło by to to podwyższenia temperatur w komorze spalania. Jak wiadomo powietrze, którym oddychamy składa się z: azotu (78%), tlenu (21%) i innych składników (1%) Dzięki doprowadzenia do komory spalania części spalin z poprzednich cykli pracy silnika i zastąpieniu części powietrza spalinami (przy spalaniu mieszanek ubogich) redukujemy zawartość tlenków azotu NOx w spalinach, które powstawały, ponieważ w powietrzu dostarczanym do silnika znajdowało się aż 78% azotu, który po utlenieniu zamieniał się w tlenki azotu (NOx). Teraz, po zastąpieniu nadmiaru powietrza podczas spalania mieszanek ubogich zastępowany on jest częścią salin. Specjalny zawór w zaworze recyrkulacji spalin sterowany specjalną mapą w zależności m.in od prędkości obrotowej i obciążenia silnika otwiera się mniej lub bardziej w zależności od warunków pracy silnika i tym samym umożliwia dostanie się świeżego ładunku mieszanki paliwowo – powietrznej spalin z poprzednich cykli pracy zastępując tym samym nadmiar niepotrzebnego powietrza, które ma negatywny wpływ na temperatury panujące w komorze spalania oraz na emisję szkodliwych składników zawartych w spalinach.

Recyrkulacja następuje zwykle w sytuacji zubożenia mieszanki paliwowo – powietrznej.
Jeśli chodzi o wartości liczbowe, to w silnikach z zapłonem iskrowym (ZI) wprowadza się ponownie około 15-25% objętości spalin o temperaturze około 650 st.C, natomiast w silnikach o zapłonie samoczynnym (ZS) wprowadza się około 35-50% objętości spalin, których temperaturę ogranicza się do 400-450 st.C, przez co niezbędne jest zastosowanie zazwyczaj zintegrowanej z układem recyrkulacji spalin chłodnicy gazów wylotowych.

Układy recyrkulacji spalin możemy podzielić na dwa zasadnicze: wewnętrzny i zewnętrzny.
Wewnętrzny układ recyrkulacji spalin opiera się na zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań w układzie rozrządu. Może to być tzw. przekrycie zaworów. Po suwie wydechu, kiedy zaczyna otwierać się zawór dolotowy w celu doprowadzenia do komory spalania świeżego ładunku powietrza, zawór wydechowy przez pewnien moment pozostaje otwarty i spaliny pochodzące z poprzedniego cyklu spalania zostają zassane przez podciśnienie panujące podczas suwu ssania w z powrotem do komory spalania. Takie rozwiązanie konstrukcyjne stosowane jest zazwyczaj w jednostkach wysilonych (tzn. możliwie jak największa moc z jak najmniejszej pojemności skokowej silnika) oraz w jednostkach wysokoobrotowych. Układ wewnętrznej recyrkulacji spalin nie jest jednak tak wydajny jak układ zewnętrznej recyrkulacji.

U układach zewnętrznych, jak wyżej wspomniano stosowany jest specjalny zawór umieszczony najczęściej w pobliżu kolektora wydechowego silnika.

Nie można zapomnieć sławnym przysłowiu mówiącym, że gdy czegoś nie ma, to się nie zepsuje. Mimo prostoty, nawet zawory EGR podatne są na usterki. Najczęstszą z usterek trapiącą układy EGR jest zapiekanie się i zapychanie zaworu nagromadzonym nagarem powstałym w procesie spalania zachodzącym w silniku.
Usterki układu recyrkulacji spalin EGR najczęściej objawiają się zakłóceniami w pracy silnika co przekłada się na nieprawidłową reakcję na naciskanie pedału przyspieszenia (gazu), nierówną pracę jednostki napędowej, jej przegrzewanie się i większe zużycie paliwa. W niektórych przypadkach może wystąpić spalanie stukowe.

Mimo swoich wad, zawory recyrkulacji spalin EGR wśród setek innych zmyślnych urządzeń mających poprawić emisję silnika są tym mniejszym złem niż inne skomplikowane rozwiązania konstrukcyjne.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.