Zadaniem szyb jest zapewnienie jak największego pola widzenia
dla kierowcy. Dlatego też szyby powinny w jak największym stopniu wyeliminować
z pojazdu martwe pole. Nie chodzi tu tylko o założenia konstrukcyjne pojazdu,
ale także te użytkowe związane z pęknięciami pochodzącymi z odprysków kamienie
i innych, nieodśnieżeniem szyb, czy też ich nie umyciem podczas gdy zabrudzenia
mogą zakłócać widoczność. Szyby powinny być wykonane w taki sposób, aby w jak
największym stopniu wyeliminowane były zniekształcenia optyczne, które mogą być
powodem błędnej oceny odległości.
Ponadto wiele osób zastanawia się, dlaczego nie można samemu polerować szyb w
naszych pojazdach w celu usunięcia powstałych rys. Jednym z powodów jest
matowienie punktowe, tzn. wpadające światło jest rozpraszane nieprawidłowo,
następuje przyćmienie obrazu, zwłaszcza w warunkach jazdy nocnej.
Warto nadmienić, że nowoczesne szyby często posiadają specjalne powłoki, których zadaniem jest zmniejszenie przenikania ciepła do wnętrza pojazdu w okresie letnim.
Ponadto szyby auta muszą być odporne na naprężenia, które
powstają zarówno w wyniku pracy całej karoserii, jak i tych pochodzących od
oporu powietrza opływającego nasz pojazd. Opór ten jest tym większy im większa
prędkość pojazdu. Chodzi tutaj głównie o szybę czołową.
Ze względu na warunki pracy, szyby czołowe wykonywane są ze szkła laminowanego
o podwyższonej odporności, która jest rezultatem specjalnej obróbki cieplnej,
realizowanej w trakcie procesu formowania termicznego.
Szyby czołowe mają budowę warstwową, ponieważ przedzielone są one specjalną
folią.
Zatem jak idealnie wykonać szybę i zapewnić idealne przyleganie folii do szyb w
każdym punkcie?
Szyby umieszczane są w autoklawie, czyli specjalnej, hermetycznie zamkniętej
komorze, w której ciśnienie osiąga wartość porównywalną z ciśnieniem panującym
na głębokości około 120m. Oznacza to, że na szybę o średniej powierzchni
wywierany jest sumaryczny nacisk około 140-150 ton.
Wszystko po to, aby w przypadku kolizji czy wypadku odłamki
szkła nie rozpryskiwały się kalecząc kierowcy pasażerów oraz jeśli mamy do
czynienia z potrąceniem także osób poszkodowanych (rowerzystów, czy pieszych).
Bardzo istotna jest też odporność szyb na napór wybuchających poduszek i kurtyn
powietrznych.
Zadaniem szyb jest odpowiednie ukształtowanie poduszek i kurtyn, nawet wtedy,
gdy szyby są już uszkodzone.
Jeśli chodzi o zewnętrzną powierzchnię szyby, to musi ona spełniać wymagania,
które zapewnią bezpieczeństwo podczas uderzenia w nią przeszkód, które
zwłaszcza przy dużej prędkości stają się ogromnym zagrożeniem dla życia, a
nawet zdrowia podróżujących w samochodzie osób.
Szyby laminowane muszą być odporne na silne i nagłe uderzenia zapewniając
bezpieczeństwo i pomimo stłuczenia wciąż zapewnić widoczność na odpowiednim
poziomie.
Zanim szyby otrzymają homologację, muszą być poddane wielu testom.
Powinny one wykazać odporność na wielogodzinne chłodzenie do temperatur rzędu
około -20 stopni Celsjusza, a także wypiekanie w temperaturze do 130 stopni
Celsjusza.
Podczas przeprowadzania badań jakościowych następuje weryfikacja właściwego
ukształtowania szyby. Specjalne ramię pomiarowe skanuje szyby z wykorzystaniem
laserów i tworzy komputerowy model 3D konkretnego egzemplarza dzięki czemu mamy
idealnie odwzorowany kształt każdej z szyb.
Ponadto szyby sprawdzane są pod kątem jakości nadruków i
optyki, ale również elementów montowanych dodatkowo, czy nawet jakości opakowania.
Gotowe szyby przed opuszczeniem bram fabryki poddawane są specjalistycznym
badaniom w zakresie przepuszczalności światła, powstawania obrazu wtórnego, czy
też zniekształceń optycznych. Aby sprawdzić odporność szyby na wcześniej
wspomniane nagłe uderzenia przeszkód przeprowadzany jest test rzutu kulą, który
dzięki symulacji komputerowej pozwala określić odporność szyby na zderzenia z
uderzającymi w nią obiektami podczas jazdy. Test rzutu kulą jednocześnie
symuluje uderzenie w szybę kierowcy lub pasażerów jadących bez zapiętych pasów
bezpieczeństwa.
Tak wygląda nakreślony proces technologiczny produkcji niby prostych elementów
naszych pojazdów, jakim są szyby samochodowe.