Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Szyby samochodowe

Szyby samochodowe

Szyby samochodowe mają chronić kierowcę jak i wszystkich przewożonych pasażerów przed wiatrem, opadami atmosferycznymi, odpryskującymi kamieniami spod kół pojazdów poprzedzających oraz tych jadących z naprzeciwka. Ponadto nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego sprawę, że szyby muszą spełniać szereg wymagań odnośnie bezpieczeństwa, np. podczas wypadku.

Zadaniem szyb jest zapewnienie jak największego pola widzenia dla kierowcy. Dlatego też szyby powinny w jak największym stopniu wyeliminować z pojazdu martwe pole. Nie chodzi tu tylko o założenia konstrukcyjne pojazdu, ale także te użytkowe związane z pęknięciami pochodzącymi z odprysków kamienie i innych, nieodśnieżeniem szyb, czy też ich nie umyciem podczas gdy zabrudzenia mogą zakłócać widoczność. Szyby powinny być wykonane w taki sposób, aby w jak największym stopniu wyeliminowane były zniekształcenia optyczne, które mogą być powodem błędnej oceny odległości.
Ponadto wiele osób zastanawia się, dlaczego nie można samemu polerować szyb w naszych pojazdach w celu usunięcia powstałych rys. Jednym z powodów jest matowienie punktowe, tzn. wpadające światło jest rozpraszane nieprawidłowo, następuje przyćmienie obrazu, zwłaszcza w warunkach jazdy nocnej.

Warto nadmienić, że nowoczesne szyby często posiadają specjalne powłoki, których zadaniem jest zmniejszenie przenikania ciepła do wnętrza pojazdu w okresie letnim.

Ponadto szyby auta muszą być odporne na naprężenia, które powstają zarówno w wyniku pracy całej karoserii, jak i tych pochodzących od oporu powietrza opływającego nasz pojazd. Opór ten jest tym większy im większa prędkość pojazdu. Chodzi tutaj głównie o szybę czołową.
Ze względu na warunki pracy, szyby czołowe wykonywane są ze szkła laminowanego o podwyższonej odporności, która jest rezultatem specjalnej obróbki cieplnej, realizowanej w trakcie procesu formowania termicznego.
Szyby czołowe mają budowę warstwową, ponieważ przedzielone są one specjalną folią.
Zatem jak idealnie wykonać szybę i zapewnić idealne przyleganie folii do szyb w każdym punkcie?
Szyby umieszczane są w autoklawie, czyli specjalnej, hermetycznie zamkniętej komorze, w której ciśnienie osiąga wartość porównywalną z ciśnieniem panującym na głębokości około 120m. Oznacza to, że na szybę o średniej powierzchni wywierany jest sumaryczny nacisk około 140-150 ton.

Wszystko po to, aby w przypadku kolizji czy wypadku odłamki szkła nie rozpryskiwały się kalecząc kierowcy pasażerów oraz jeśli mamy do czynienia z potrąceniem także osób poszkodowanych (rowerzystów, czy pieszych).
Bardzo istotna jest też odporność szyb na napór wybuchających poduszek i kurtyn powietrznych.
Zadaniem szyb jest odpowiednie ukształtowanie poduszek i kurtyn, nawet wtedy, gdy szyby są już uszkodzone.
Jeśli chodzi o zewnętrzną powierzchnię szyby, to musi ona spełniać wymagania, które zapewnią bezpieczeństwo podczas uderzenia w nią przeszkód, które zwłaszcza przy dużej prędkości stają się ogromnym zagrożeniem dla życia, a nawet zdrowia podróżujących w samochodzie osób.
Szyby laminowane muszą być odporne na silne i nagłe uderzenia zapewniając bezpieczeństwo i pomimo stłuczenia wciąż zapewnić widoczność na odpowiednim poziomie.
Zanim szyby otrzymają homologację, muszą być poddane wielu testom.
Powinny one wykazać odporność na wielogodzinne chłodzenie do temperatur rzędu około -20 stopni Celsjusza, a także wypiekanie w temperaturze do 130 stopni Celsjusza.
Podczas przeprowadzania badań jakościowych następuje weryfikacja właściwego ukształtowania szyby. Specjalne ramię pomiarowe skanuje szyby z wykorzystaniem laserów i tworzy komputerowy model 3D konkretnego egzemplarza dzięki czemu mamy idealnie odwzorowany kształt każdej z szyb.

Ponadto szyby sprawdzane są pod kątem jakości nadruków i optyki, ale również elementów montowanych dodatkowo, czy nawet jakości opakowania.
Gotowe szyby przed opuszczeniem bram fabryki poddawane są specjalistycznym badaniom w zakresie przepuszczalności światła, powstawania obrazu wtórnego, czy też zniekształceń optycznych. Aby sprawdzić odporność szyby na wcześniej wspomniane nagłe uderzenia przeszkód przeprowadzany jest test rzutu kulą, który dzięki symulacji komputerowej pozwala określić odporność szyby na zderzenia z uderzającymi w nią obiektami podczas jazdy. Test rzutu kulą jednocześnie symuluje uderzenie w szybę kierowcy lub pasażerów jadących bez zapiętych pasów bezpieczeństwa.
Tak wygląda nakreślony proces technologiczny produkcji niby prostych elementów naszych pojazdów, jakim są szyby samochodowe.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.