Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Powszechne awarie turbosprężarek

Powszechne awarie turbosprężarek

W tym artykule skupimy się na wadach, a dokładniej na wymaganiach eksploatacyjnych, konstrukcyjnych i typowych problemach, z którymi borykają się turbosprężarki. Dzięki zapoznaniu się z nimi będziemy mogli wydłużyć życie naszej turbosprężarki.

Obecnie większość produkowanych samochodów jest wyposażona w silniki z turbodoładowaniem, nie zależnie od tego, czy są to silniki z zapłonem samoczynnym, zapłonem iskrowym, o małych lub większych pojemnościach.
Zastosowanie turbodoładowania tak jak każdego innego rozwiązania ma swoje wady i zalety.


Pierwszą i bardzo ważną kwestią jest zadbanie o terminowe wykonywanie wymian oleju i filtra oleju. Brak przestrzegania odpowiednich interwałów wymian oleju i filtra oleju może prowadzić do zabrudzenia, utraty jego właściwości, a w konsekwencji dochodzi do zwiększonego zużycia nie tylko elementów silnika, ale także turbosprężarki. W tym wypadku dochodzi do pojawienia się rys na czopach łożyskowych, częściach oporowych oraz na bieżniach łożysk.


Kolejnym procesem wpływającym na przyspieszone zużycie elementów turbosprężarki jest overspeeding, czyli wystąpienie nadmiernej prędkości obrotowej. Jej przyczyną mogą być modyfikacje sterownika silnika (chip tuning), zwiększenie dawki paliwa, zużyte wtryskiwacze, zapieczenie łopatek od zmiennej geometrii turbosprężarki, zmienny dopływ powietrza do turbosprężarki na skutek zsunięcia lub uszkodzenia przewodu powietrza.


Kolejnym, bardzo kosztownym w skutkach problemem może być brak smarowania, który doprowadzi do zatarcia i zniszczenia turbosprężarki. Jego przyczynami może być niski poziom oleju w misie olejowej, dobór niewłaściwej uszczelki dopływu oleju ograniczającej jego przepływ do turbosprężarki, zatkany filtr oleju.


Następną przyczyną awarii turbosprężarki może być uszkodzenie przez ciało obce, które może objawiać się hałasem dochodzącym z turbosprężarki podczas pracy. Jedną z części, które mogą doprowadzić do jej uszkodzenia może być urwana jedna z łopatek koła kompresji lub uszkodzenie wałka. Może dojść również do przedostania się luźnego materiału z wżerów kanału dolotu powietrza. Ponadto do ciał obcych mających wpływ na zużycie turbosprężarki można zaliczyć także wszelkiego rodzaju pyły które nie zostały wcześniej przefiltrowane w filtrze powietrza. Są to najczęstsze przykłady ciał obcych mających wpływ na uszkodzenie turbosprężarki.


Kolejną przypadłością zastosowania turbosprężarek są wycieki oleju. Mogą one być spowodowane nadmiernym luzem na łożyskach turbosprężarki, ograniczeniami, np. zagięciem rury powrotnej oleju. Wycieki również mogą pojawić się na uszczelnieniach, np. połączenia rury spływowej oleju.


Powyżej wymienione zostały problemy, z którymi mogą spotkać się użytkownicy samochodów z turbosprężarkami. Jak widać turbosprężarka jest bardzo wrażliwym elementem naszego pojazdu i każe zaniedbanie może prowadzić do zwiększenia kosztów eksploatacji.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.