Obecnie większość produkowanych samochodów jest wyposażona
w silniki z turbodoładowaniem, nie
zależnie od tego, czy są to silniki z zapłonem samoczynnym, zapłonem iskrowym,
o małych lub większych pojemnościach.
Zastosowanie turbodoładowania tak jak każdego innego rozwiązania ma swoje wady
i zalety.
Pierwszą i bardzo ważną kwestią jest zadbanie o terminowe wykonywanie wymian oleju i filtra oleju. Brak przestrzegania odpowiednich interwałów wymian oleju i filtra oleju może prowadzić do zabrudzenia, utraty jego właściwości, a w konsekwencji dochodzi do zwiększonego zużycia nie tylko elementów silnika, ale także turbosprężarki. W tym wypadku dochodzi do pojawienia się rys na czopach łożyskowych, częściach oporowych oraz na bieżniach łożysk.
Kolejnym procesem wpływającym na przyspieszone zużycie elementów turbosprężarki jest overspeeding, czyli wystąpienie nadmiernej prędkości obrotowej. Jej przyczyną mogą być modyfikacje sterownika silnika (chip tuning), zwiększenie dawki paliwa, zużyte wtryskiwacze, zapieczenie łopatek od zmiennej geometrii turbosprężarki, zmienny dopływ powietrza do turbosprężarki na skutek zsunięcia lub uszkodzenia przewodu powietrza.
Kolejnym, bardzo kosztownym w skutkach problemem może być brak smarowania, który doprowadzi do zatarcia i zniszczenia turbosprężarki. Jego przyczynami może być niski poziom oleju w misie olejowej, dobór niewłaściwej uszczelki dopływu oleju ograniczającej jego przepływ do turbosprężarki, zatkany filtr oleju.
Następną przyczyną awarii turbosprężarki może być uszkodzenie przez ciało obce, które może objawiać się hałasem dochodzącym z turbosprężarki podczas pracy. Jedną z części, które mogą doprowadzić do jej uszkodzenia może być urwana jedna z łopatek koła kompresji lub uszkodzenie wałka. Może dojść również do przedostania się luźnego materiału z wżerów kanału dolotu powietrza. Ponadto do ciał obcych mających wpływ na zużycie turbosprężarki można zaliczyć także wszelkiego rodzaju pyły które nie zostały wcześniej przefiltrowane w filtrze powietrza. Są to najczęstsze przykłady ciał obcych mających wpływ na uszkodzenie turbosprężarki.
Kolejną przypadłością zastosowania turbosprężarek są wycieki oleju. Mogą one być spowodowane nadmiernym luzem na łożyskach turbosprężarki, ograniczeniami, np. zagięciem rury powrotnej oleju. Wycieki również mogą pojawić się na uszczelnieniach, np. połączenia rury spływowej oleju.
Powyżej wymienione zostały problemy, z którymi mogą spotkać się użytkownicy samochodów z turbosprężarkami. Jak widać turbosprężarka jest bardzo wrażliwym elementem naszego pojazdu i każe zaniedbanie może prowadzić do zwiększenia kosztów eksploatacji.