Jesień jest okresem, w którym mamy do czynienia z pogorszonymi warunkami
widoczności w bardzo dużym stopniu wpływającymi na bezpieczeństwo na
naszych drogach. Musimy więc zadbać o to, aby być widoczni w takich warunkach. Najgorsze warunki widoczności panują wówczas, gdy jeździmy w czasie deszczu po zmierzchu oraz nocą. Wtedy wszystkie samochody nadjeżdżające z przeciwka oślepiają nas odbitym od mokrej drogi światłem.
Jeżdżąc nocą zasięg reflektorów jest znacznie mniejszy od zasięgu naszego wzroku, dlatego od zawsze odnotowuje się tak dużo wypadków z udziałem samochodów, rowerzystów, czy też pieszych po zmroku.
Granica światła i cienia:
Światła naszego pojazdu muszą zapewnić kompromis pomiędzy odpowiednim oświetleniem drogi z uwzględnieniem faktu, że nie mogą one oślepiać kierowców nadjeżdżających z przeciwka. W związku z tym przy zagłębieniu się w temat oświetlenia możemy spotkać się z terminem granicy światła i cienia. Granica ta służy do ustawiania świateł zarówno podczas kontroli i regulacji w czasie eksploatacji naszego pojazdu, jak i podczas badań laboratoryjnych. W celu uniknięcia oślepiania pozostałych uczestników ruchu drogowego oraz zminimalizowania zagrożenia związanego ze złym ustawieniem świateł co jakiś czas powinniśmy udać się do stacji kontroli pojazdów na regulację lub kontrolę ustawienia przednich świateł. Na wyposażeniu każdej stacji kontroli pojazdów znajduje się urządzenie o nazwie spektrofotometr za pomocą którego diagnosta może przeprowadzić kontrolę ustawienia świateł przednich naszego pojazdu. Ustawienie polega na wcześniej wspomnianym ustawieniu położenia granicy padania światła i cienia w dwóch płaszczyznach: poziomej i pionowej. Kontrola okresowa przeprowadzana na stacji kontroli pojazdów dotyczy samochodów wyposażonych w każdy typ reflektorów.
Kilka słów o homologacji:
Jeśli chodzi o oświetlenie naszego pojazdu, to warto też zwrócić uwagę, czy kupowane przez nas elementy eksploatacyjne oświetlenia posiadają homologację. Homologacja, czyli prościej mówiąc dopuszczenie do ruchu. Jeśli zdecydujemy się na założenie niehomologowanych elementów nie tylko oświetlenia ale także innych, to w czasie wypadku wina spada zawsze na użytkownika posiadającego zamontowane niehomologowane elementy.
Na kloszu lampy albo na jej mocowaniach wybijana jest homologacja.
Litera „E” w znaku homologacji oznacza, że lampa posiada dopuszczenie do ruchu na terenie Europy.
Poniżej w tabelce przedstawiamy zestawienie homologacji w różnych krajach Europy:
HOMOLOGACJA: | DANY KRAJ EUROPY: |
E1 | Niemcy |
E2 | Francja |
E3 | Włochy |
E4 | Holandia |
E5 | Szwecja |
E6 | Belgia |
E7 | Węgry |
E8 | Czechy |
E9 | Hiszpania |
E10 | Jugosławia |
E11 | Wielka Brytania |
E12 | Austria |
E13 | Luksemburg |
E14 | Szwajcaria |
E20 | Polska |
Kraje wchodzące w skład Unii Europejskiej zobowiązane są do akceptowania swoich homologacji, dlatego też na terenie Polski akceptowane i zgodne z prawem będą wszystkie wyżej wymienione homologacje.
Oznaczenia:
Na kloszu naszego reflektora możemy znaleźć informację, jakie źródło światła może być używane:
Oznaczenie na kloszu: | Typ świateł: |
A | Pozycyjne |
B | Przeciwmgłowe |
C | Mijania |
R | Drogowe |
CR | Drogowe i mijania |
C/R | Drogowe albo mijania |
HC | Halogenowe mijania |
HR | Halogenowe drogowe |
HCR | Halogenowe drogowe i mijania |
HC/R | Halogenowe drogowe albo mijania |
DC | Ksenonowe mijania |
DR | Ksenonowe drogowe |
DC/R | Bi-Xenon |
Na kloszu naszego reflektora najczęściej naniesiony jest też typ żarówki, który może być użyty. Dla żarówek halogenowych jest to:
H1
H3
H4
H7
Dla lamp wyładowczych (Xenon) jest to:
D2S
D2R
Ważny jest fakt, że nasze reflektory posiadają homologację tylko z tym typem żarówki, z jakim została ona zaprojektowana.
Temperatura barwowa:
Temperaturę barwową, czyli kolor jaki emituje żarówka znajdująca się w naszym reflektorze określa się w stopniach Kelvina (K).
Słońce emituje światło o temperaturze barwowej wynoszącej około 3000K. Dla porównania typowe żarówki samochodowe emitują światło o temperaturze barwowej około 3500K. Światło zimne białe to temperatura barwowa minimum 4300K, natomiast światło błękitne to okolice temperatury barwowej rzędu 8000K.
Zadbajmy o prawidłowe oświetlenie naszych pojazdów.
Zwłaszcza teraz, kiedy za oknem panuje jesienna aura, ponieważ ma to ogromny wpływ na bezpieczeństwo zarówno nasze, jak i innych uczestników ruchu drogowego.