Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Oświetlenie Twojego Samochodu

Oświetlenie Twojego Samochodu

Jesień jest okresem, w którym mamy do czynienia z pogorszonymi warunkami widoczności w bardzo dużym stopniu wpływającymi na bezpieczeństwo na naszych drogach.

Jesień jest okresem, w którym mamy do czynienia z pogorszonymi warunkami widoczności w bardzo dużym stopniu wpływającymi na bezpieczeństwo na naszych drogach. Musimy więc zadbać o to, aby być widoczni w takich warunkach. Najgorsze warunki widoczności panują wówczas, gdy jeździmy w czasie deszczu po zmierzchu oraz nocą. Wtedy wszystkie samochody nadjeżdżające z przeciwka oślepiają nas odbitym od mokrej drogi światłem.
Jeżdżąc nocą zasięg reflektorów jest znacznie mniejszy od zasięgu naszego wzroku, dlatego od zawsze odnotowuje się tak dużo wypadków z udziałem samochodów, rowerzystów, czy też pieszych po zmroku.

Granica światła i cienia:
Światła naszego pojazdu muszą zapewnić kompromis pomiędzy odpowiednim oświetleniem drogi z uwzględnieniem faktu, że nie mogą one oślepiać kierowców nadjeżdżających z przeciwka. W związku z tym przy zagłębieniu się w temat oświetlenia możemy spotkać się z terminem granicy światła i cienia. Granica ta służy do ustawiania świateł zarówno podczas kontroli i regulacji w czasie eksploatacji naszego pojazdu, jak i podczas badań laboratoryjnych. W celu uniknięcia oślepiania pozostałych uczestników ruchu drogowego oraz zminimalizowania zagrożenia związanego ze złym ustawieniem świateł co jakiś czas powinniśmy udać się do stacji kontroli pojazdów na regulację lub kontrolę ustawienia przednich świateł. Na wyposażeniu każdej stacji kontroli pojazdów znajduje się urządzenie o nazwie spektrofotometr za pomocą którego diagnosta może przeprowadzić kontrolę ustawienia świateł przednich naszego pojazdu. Ustawienie polega na wcześniej wspomnianym ustawieniu położenia granicy padania światła i cienia w dwóch płaszczyznach: poziomej i pionowej. Kontrola okresowa przeprowadzana na stacji kontroli pojazdów dotyczy samochodów wyposażonych w każdy typ reflektorów.


Kilka słów o homologacji:
Jeśli chodzi o oświetlenie naszego pojazdu, to warto też zwrócić uwagę, czy kupowane przez nas elementy eksploatacyjne oświetlenia posiadają homologację. Homologacja, czyli prościej mówiąc dopuszczenie do ruchu. Jeśli zdecydujemy się na założenie niehomologowanych elementów nie tylko oświetlenia ale także innych, to w czasie wypadku wina spada zawsze na użytkownika posiadającego zamontowane niehomologowane elementy.
Na kloszu lampy albo na jej mocowaniach wybijana jest homologacja.
Litera „E” w znaku homologacji oznacza, że lampa posiada dopuszczenie do ruchu na terenie Europy.
Poniżej w tabelce przedstawiamy zestawienie homologacji w różnych krajach Europy:

HOMOLOGACJA:

DANY KRAJ EUROPY:

E1

Niemcy

E2

Francja

E3

Włochy

E4

Holandia

E5

Szwecja

E6

Belgia

E7

Węgry

E8

Czechy

E9

Hiszpania

E10

Jugosławia

E11

Wielka Brytania

E12

Austria

E13

Luksemburg

E14

Szwajcaria

E20

Polska


Kraje wchodzące w skład Unii Europejskiej zobowiązane są do akceptowania swoich homologacji, dlatego też na terenie Polski akceptowane i zgodne z prawem będą wszystkie wyżej wymienione homologacje.

Oznaczenia:
Na kloszu naszego reflektora możemy znaleźć informację, jakie źródło światła może być używane:

Oznaczenie na kloszu:

Typ świateł:

A

Pozycyjne

B

Przeciwmgłowe

C

Mijania

R

Drogowe

CR

Drogowe i mijania

C/R

Drogowe albo mijania

HC

Halogenowe mijania

HR

Halogenowe drogowe

HCR

Halogenowe drogowe i mijania

HC/R

Halogenowe drogowe albo mijania

DC

Ksenonowe mijania

DR

Ksenonowe drogowe

DC/R

Bi-Xenon


Na kloszu naszego reflektora najczęściej naniesiony jest też typ żarówki, który może być użyty. Dla żarówek halogenowych jest to:

  • H1

  • H3

  • H4

  • H7

Dla lamp wyładowczych (Xenon) jest to:

  • D2S

  • D2R

Ważny jest fakt, że nasze reflektory posiadają homologację tylko z tym typem żarówki, z jakim została ona zaprojektowana.

Temperatura barwowa:
Temperaturę barwową, czyli kolor jaki emituje żarówka znajdująca się w naszym reflektorze określa się w stopniach Kelvina (K).
Słońce emituje światło o temperaturze barwowej wynoszącej około 3000K. Dla porównania typowe żarówki samochodowe emitują światło o temperaturze barwowej około 3500K. Światło zimne białe to temperatura barwowa minimum 4300K, natomiast światło błękitne to okolice temperatury barwowej rzędu 8000K.

Zadbajmy o prawidłowe oświetlenie naszych pojazdów.
Zwłaszcza teraz, kiedy za oknem panuje jesienna aura, ponieważ ma to ogromny wpływ na bezpieczeństwo zarówno nasze, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.