Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Odzyskiwanie części samochodowych czyli stacje demontażu pojazdów

Odzyskiwanie części samochodowych czyli stacje demontażu pojazdów
W dzisiejszym artykule przybliżymy temat związany z odzyskiwaniem części samochodowych, czyli jak wyglądają stacje demontażu pojazdu od zaplecza.

Kiedy kupujemy nasz wymarzony samochód w salonie wszystkie jego podzespoły są nowe, wszystko lśni i pachnie nowością. W miarę upływu czasu samochód zużywa się i w końcu jako całość osiągnie taki stan, że nie będzie on nadawał się do dalszej eksploatacji. To samo w przypadku kolizji, czy też wypadku. Uszkodzone elementy są odrzucane, a te, które nie ucierpiały podczas stłuczki po gruntownym sprawdzeniu przez specjalistów z danej dziedziny z powodzeniem można wykorzystać ponownie podczas napraw samochodu. To, że samochód jako całość nadaje się do rozbiórki wcale nie oznacza, że wszystkie elementy samochodu ulegają zużyciu, bo wiele odzyskanych ze spisanego na straty samochodu można zamontować ponownie, a części te posłużą jeszcze sporo czasu. Nie zawsze trzeba przepłacać za nowe części. Często zdarza się tak, że używane, ale oryginalne auto – części w bardzo dobrym stanie posłużą dłużej niż nowe i tanie zamienniki. Oryginalne części cechuje o wiele lepsza jakość użytych do produkcji materiałów i nawet najdrobniejsze niedociągnięcia przy ich produkcji zostaną zauważone przez dział kontroli jakości i nigdy nie znajdą się one na półkach sklepu z częściami samochodowymi.

Samochody, które nie nadają się do dalszej eksploatacji trafiają do stacji demontażu pojazdów. Stacja demontażu jest zakładem prowadzącym przetwarzanie oraz demontaż samochodów wycofanych z eksploatacji.

Procedury funkcjonowania stacji demontażu pojazdów są wyraźnie określone, a sposób ich realizacji precyzyjnie sformułowany w technologii demontażu pojazdów. Należy wspomnieć, że możliwe są niewielkie odstępstwa od czynności wskazanych w dokumentach ustawodawczych i wykonawczych przy demontażu pojazdów, ale mogą one dotyczyć tylko sposobu demontażu związanego z odzyskaniem części i podzespołów do ponownego wykorzystania. Odstępstwa mogą również dotyczyć kolejności, zakresu i narzędzi użytych do prowadzenia danych operacji podczas demontażu.

Części samochodowe, które po poprzednim sprawdzeniu ich stanu technicznego będą nadawać się do ponownego użytku to:


Układ elektryczny:

- wiązki elektryczne

- czujniki

- elektrozawory

- radia

- nawigacje GPS

- radary

- czujniki parkowania


Układ oświetlenia:

- lampy przednie

- lampy przeciwmgłowe

- lampy tylne

- kierunkowskazy

- oświetlenie tablicy rejestracyjnej

- elementy oświetlenia wnętrza pojazdu


Koła i felgi:

- opony

- felgi

- felgi z oponami (kompletne)

- czujniki ciśnienia w ogumieniu


Silnik i osprzęt:

- silniki

- alternatory

- pompy wspomagania

- pompy cieczy chłodzącej

- sprężarki klimatyzacji

- listwy wtryskowe

- wtryskiwacze

- turbosprężarki

- sprężarki mechaniczne (kompresory)

- zawory EGR

- chłodnice oleju

- sondy lambda

- czujniki

- jednostki sterujące silnika


Elementy układu chłodzenia:

- chłodnice płynu chłodniczego

- chłodnice powietrza doładowanego

- chłodnice klimatyzacji

- wentylatory

- zbiorniczki wyrównawcze płynu chłodzącego

- termostaty


Nadwozie i elementy karoserii:

- zderzaki

- błotniki

- drzwi

- maski

- pokrywy bagażnika

- nakładki progowe

- listwy ozdobne

- lusterka zewnętrzne

- szyby

Zawieszenie i amortyzacja:

- wahacze wzdłużne

- wahacze poprzeczne

- drążki stabilizatora

- amortyzatory

- sprężyny

- kolumny McPhersona,

- kołyski zawieszenia

- zwrotnice


Układ napędowy:

- skrzynie biegów

- sprzęgła

- dwumasowe koła zamachowe

- półosie napędowe

- wały napędowe

- dyferencjały


Wyposażenie wnętrza:

- kierownice

- deski rozdzielcze

- podsufitki

- siedzenia

- tapicerki drzwi

- głośniki

- kurtyny i poduszki powietrzne airbag


Układ hamulcowy:

- zaciski hamulcowe

- tarcze hamulcowe

- bębny hamulcowe

- pompy hamulcowe

- zbiorniczki wyrównawcze płynu hamulcowego

- serwomechanizmy

- moduły ABS


Układ wentylacji (chłodzenia i ogrzewania wnętrza)

- nagrzewnice

- dmuchawy

- kratki nawiewu

- kierownice powietrza

- kanały rozprowadzające powietrze po kabinie pasażerskiej

- układy ogrzewania postojowego WEBASTO


Elementy układu wydechowego:

- kolektory wydechowe

- tłumiki

- reaktory katalityczne (katalizatory)

- filtry cząstek stałych DPF i GPF


Wszystkie z wyżej wymienionych części po dogłębnym sprawdzeniu ich stanu technicznego z powodzeniem nadają się do ponownego montażu w naszych samochodach. Dzięki zastosowaniu używanych części samochodowych w bardzo dobrym stanie mamy szanse na obniżenie kosztów eksploatacji naszych samochodów. Na rynku istnieje wiele sklepów z częściami pochodzącymi z demontażu pojazdów i często są one o wiele lepszą alternatywą niż nowe tanie chińskie zamienniki, czy też nowe oryginalne części z serwisu osiągające nieraz zawrotne ceny.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.