Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Objaśniamy silniki Diesla

Objaśniamy silniki Diesla
Każdy nowy nabywca samochodu, zarówno nowego jak i używanego musi zdecydować, jaka jednostka napędowa będzie pracować pod maską jego pojazdu. Diesel czy benzyna? Oto jest pytanie!

Kiedyś odpowiedź na to pytanie była oczywista. Jeśli bardziej zależało nam na ekonomii niż na wrażeniach z jazdy i osiągach, to wtedy wybieraliśmy samochód wyposażony w wolnossący, prosty w konstrukcji i tani w eksploatacji silnik z zapłonem samoczynnym (ZS).
Jeśli osiągi i kultura pracy miały dla kogoś większe znaczenie, to wtedy wybierało się wolnossący silnik z zapłonem iskrowym (ZI).
Dzisiaj odpowiedź na to pytanie nie jest już taka jednoznaczna, jak przed dwudziestoma laty.
Dzięki rozwojowi i ciągłemu udoskonalaniu technologii produkowania silników z zapłonem samoczynnym zarówno pod względem osiągów, ale też pod kątem ekologii silniki z zapłonem samoczynnym zbliżyły się osiągami do silników z zapłonem iskrowym. Nie odbyło się to jednak bez poniesienia żadnych konsekwencji. Trwałe silniki diesla, które potrafiły przejechać bez większych awarii ponad milion kilometrów oraz których naprawy były tanie i proste odeszły w zapomnienie jednak dzięki temu zyskaliśmy osiągi zbliżone do jednostek z ZI i poprawę kultury pracy, która uległa znaczącej poprawie, jednak nigdy nie osiągnie poziomu jednostek ZI.

Statystyki rynkowe pokazują, że nowe, kupione w salonie samochody z silnikami Diesla zdecydowanie tracą na popularności względem samochodów z silnikami benzynowymi, jednak wciąż są chętnie kupowane na rynku wtórnym. Powodem jest między innymi początkowa cena zakupu, która potrafi być niekiedy do blisko 30 tys. zł wyższa od jednostki benzynowej oferującej takie same lub bardzo zbliżone osiągi. Skąd taka duża różnica w cenie? Wynika ona z bardzo dużej precyzji wykonania wszystkich elementów silnika, zwłaszcza układu wtryskowego. W związku z bardzo dużymi ciśnieniami towarzyszącymi pracy silnika ZS do produkcji potrzebna jest większa ilość materiałów o większej wytrzymałości i odporności na określone warunki zależne od konkretnego podzespołu i środowiska w jakim on pracuje.


Zatem kto zaoszczędzi kupując nowy samochód z silnikiem ZS?
Największe oszczędności odnotują osoby, które w krótkim czasie pokonują bardzo duże przebiegi, zwłaszcza w trasie, czyli najlepszym środowisku dla silnika ZS – wtedy silnik nie jest bardzo obciążony i pracuje w optymalnej dla niego temperaturze.


Porównanie zużycia paliwa:
Praktyka pokazuje, że silniki Diesla są oszczędniejsze w każdych warunkach. Największe zużycie paliwa można zanotować w ruchu miejskim, zwłaszcza w godzinach szczytu, podczas dynamicznej jazdy w trasie oraz na autostradzie utrzymując stałą, ale wysoką prędkość. Ekonomiczna i spokojna jazda w mieście i w trasie w samochodzie wyposażonym w nowoczesny silnik z ZI również może być oszczędna dzięki ciągłemu rozwojowi silników, np. zastąpienia wtrysku pośredniego wtryskiem bezpośrednim.

Kupując samochód używany, różnice w cenie pomiędzy silnikiem ZI oraz ZS się zacierają, zatem możemy pozwolić sobie na wybór optymalnego dla nas silnika.
Należy jednak pamiętać, aby przed kupnem zlecić sprawdzenie samochodu warsztatowi samochodowemu lub zaufanemu mechanikowi.
Samochody z silnikami Diesla używane w trasach zgodnie z zaleceniami producenta są w stanie pokonać przebieg 300 tys. km lub więcej do pojawienia się pierwszych poważniejszych usterek. Jeśli samochód z silnikiem ZS będzie eksploatowany w mieście oraz na krótkich dystansach pierwsze poważne problemy mogą pojawić się już po około 150 tys. km. Oczywiście zdarzają się przypadki, kiedy nowoczesne silniki, zarówno ZI oraz ZS nie wytrzymują nawet 40 tys km przebiegu, ale są to raczej odosobnione przypadki wynikające z wystąpienia jakiejś wady fabrycznej.

Przeciętny silnik ZS potrzebuje około 10 do 12 minut do osiągnięcia optymalnej temperatury pracy. Dopiero po takim czasie pracuje w odpowiednim dla niego zakresie temperatur.
Niepodważalnym argumentem przemawiającym za wyborem pojazdu z silnikiem ZS jest jego duży moment obrotowy dostępny w niskim zakresie prędkości obrotowej wału korbowego silnika. Zapewnia nam to komfort jazdy, zwłaszcza w trasie oraz podczas jazdy ze stałą prędkością. Mamy wrażenie posiadania dużego zapasu mocy pod prawą stopą, co daje nam poczucie bezpieczeństwa.
Jeśli jednorazowe przebiegi dzienne wynoszą 30 km i powyżej, można zacząć rozważać zakup samochodu z silnikiem Diesla pamiętając o tym, że zakup ten będzie opłacalny tym bardziej, im więcej pokonamy kilometrów każdego dnia.


Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.