Kiedyś odpowiedź na to pytanie była oczywista. Jeśli bardziej zależało nam na
ekonomii niż na wrażeniach z jazdy i osiągach, to wtedy wybieraliśmy samochód
wyposażony w wolnossący, prosty w konstrukcji i tani w eksploatacji silnik z
zapłonem samoczynnym (ZS).
Jeśli osiągi i kultura pracy miały dla kogoś większe znaczenie, to wtedy
wybierało się wolnossący silnik z zapłonem iskrowym (ZI).
Dzisiaj odpowiedź na to pytanie nie jest już taka jednoznaczna, jak przed
dwudziestoma laty.
Dzięki rozwojowi i ciągłemu udoskonalaniu technologii produkowania silników z
zapłonem samoczynnym zarówno pod względem osiągów, ale też pod kątem ekologii
silniki z zapłonem samoczynnym zbliżyły się osiągami do silników z zapłonem
iskrowym. Nie odbyło się to jednak bez poniesienia żadnych konsekwencji. Trwałe
silniki diesla, które potrafiły przejechać bez większych awarii ponad milion
kilometrów oraz których naprawy były tanie i proste odeszły w zapomnienie
jednak dzięki temu zyskaliśmy osiągi zbliżone do jednostek z ZI i poprawę
kultury pracy, która uległa znaczącej poprawie, jednak nigdy nie osiągnie poziomu
jednostek ZI.
Statystyki rynkowe pokazują, że nowe, kupione w salonie samochody z silnikami Diesla zdecydowanie tracą na popularności względem samochodów z silnikami benzynowymi, jednak wciąż są chętnie kupowane na rynku wtórnym. Powodem jest między innymi początkowa cena zakupu, która potrafi być niekiedy do blisko 30 tys. zł wyższa od jednostki benzynowej oferującej takie same lub bardzo zbliżone osiągi. Skąd taka duża różnica w cenie? Wynika ona z bardzo dużej precyzji wykonania wszystkich elementów silnika, zwłaszcza układu wtryskowego. W związku z bardzo dużymi ciśnieniami towarzyszącymi pracy silnika ZS do produkcji potrzebna jest większa ilość materiałów o większej wytrzymałości i odporności na określone warunki zależne od konkretnego podzespołu i środowiska w jakim on pracuje.
Zatem kto zaoszczędzi kupując nowy samochód z silnikiem ZS?
Największe oszczędności odnotują osoby, które w krótkim czasie pokonują bardzo
duże przebiegi, zwłaszcza w trasie, czyli najlepszym środowisku dla silnika ZS
– wtedy silnik nie jest bardzo obciążony i pracuje w optymalnej dla niego
temperaturze.
Porównanie
zużycia paliwa:
Praktyka
pokazuje, że silniki Diesla są oszczędniejsze w każdych warunkach. Największe
zużycie paliwa można zanotować w ruchu miejskim, zwłaszcza w godzinach szczytu,
podczas dynamicznej jazdy w trasie oraz na autostradzie utrzymując stałą, ale
wysoką prędkość. Ekonomiczna i spokojna jazda w mieście i w trasie w
samochodzie wyposażonym w nowoczesny silnik z ZI również może być oszczędna dzięki
ciągłemu rozwojowi silników, np. zastąpienia wtrysku pośredniego wtryskiem
bezpośrednim.
Kupując samochód używany, różnice w cenie pomiędzy
silnikiem ZI oraz ZS się zacierają, zatem możemy pozwolić sobie na wybór
optymalnego dla nas silnika.
Należy jednak pamiętać, aby przed kupnem zlecić sprawdzenie samochodu
warsztatowi samochodowemu lub zaufanemu mechanikowi.
Samochody z silnikami Diesla używane w trasach zgodnie z zaleceniami producenta
są w stanie pokonać przebieg 300 tys. km lub więcej do pojawienia się
pierwszych poważniejszych usterek. Jeśli samochód z silnikiem ZS będzie
eksploatowany w mieście oraz na krótkich dystansach pierwsze poważne problemy
mogą pojawić się już po około 150 tys. km. Oczywiście zdarzają się przypadki,
kiedy nowoczesne silniki, zarówno ZI oraz ZS nie wytrzymują nawet 40 tys km
przebiegu, ale są to raczej odosobnione przypadki wynikające z wystąpienia jakiejś
wady fabrycznej.
Przeciętny silnik ZS potrzebuje około 10 do 12 minut do
osiągnięcia optymalnej temperatury pracy. Dopiero po takim czasie pracuje w
odpowiednim dla niego zakresie temperatur.
Niepodważalnym argumentem przemawiającym za wyborem pojazdu z silnikiem ZS jest
jego duży moment obrotowy dostępny w niskim zakresie prędkości obrotowej wału
korbowego silnika. Zapewnia nam to komfort jazdy, zwłaszcza w trasie oraz
podczas jazdy ze stałą prędkością. Mamy wrażenie posiadania dużego zapasu mocy
pod prawą stopą, co daje nam poczucie bezpieczeństwa.
Jeśli jednorazowe przebiegi dzienne wynoszą 30 km i powyżej, można zacząć
rozważać zakup samochodu z silnikiem Diesla pamiętając o tym, że zakup ten
będzie opłacalny tym bardziej, im więcej pokonamy kilometrów każdego dnia.