Jednym z najczęściej spotykanych modeli marki Opel, które jeżdżą po drogach jest Opel Astra. Z uwagi na dosyć wysokie ceny Opla Astry J (IV generacji), wielu nabywców decyduje się na zakup III generacji – Astry H. Dzięki takiej decyzji kupujący za mniejszą cenę będą mogli zakupić Astrę H z ostatnich lat produkcji, a w związku z tym nie będą narażeni na wady wieku dziecięcego. Wady te pojawiają się w każdym pojeździe, jednak w miarę upływu czasu i kolejnych lat produkcji większość niedociągnięć i wad pierwszego okresu produkcji zostaje usunięta.
Astra III generacji do salonów trafiła w 2004 r., więc na dzień dzisiejszy
pierwsze z produkowanych egzemplarzy mają już 15 lat. Produkcja tego modelu
trwała w przypadku najbardziej popularnych wersji nadwozia (Hatchback, Sedan
oraz Kombi) aż 10 lat i zakończyła się w 2014 r. Dzięki tak długiemu okresowi
produkcji można powiedzieć, że Opel Astra H jest samochodem na każdą kieszeń.
Podstawą jest tylko znalezienie zadbanego i godnego uwagi egzemplarza. Astra
III generacji oferowana była z silnikami benzynowymi doładowanymi i
niedoładowanymi oraz z turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi.
Najłatwiejsze będzie znalezienie tego modelu z niedoładowanym silnikiem
benzynowym 1.4 16v lub 1.6 16v, ponieważ wielu klientów zdecydowało się na tą
jednostkę napędową kupując nowy samochód w salonie. Dzięki temu istnieje duża
szansa na trafienie na pojazd bezwypadkowy, w bardzo dobrym stanie technicznym,
od pierwszego właściciela, kupiony w polskim salonie. W przypadku benzynowych
jednostek napędowych w zaniedbanych lub zużytych egzemplarzach może pojawić się
nadmierne zużycie oleju silnikowego, a w przypadku jednostek wyposażonych w
doładowanie z powodu zaniedbania interwałów serwisowych lub zużycia
spowodowanego dużym przebiegiem mogą pojawić się problemy z turbosprężarką. W
przypadku zdecydowania się na silnik wysokoprężny, najbardziej polecanym, a
zarazem najbardziej trwałym jest silnik 1.9 CDTI. Jest on oferowany w kilku odmianach. Wadą w przypadku zakupu
używanego samochodu jest to, że w przypadku najmocniejszych odmian zamontowany
został filtr cząstek stałych DPF, który przy rzeczywistym przebiegu rzędu około
300 tys. km może wymagać kosztownej wymiany. Ponadto w egzemplarzach
wyposażonych w silnik wysokoprężny eksploatowanych w mieście dochodzi do zapychania
się filtra cząstek stałych (DPF). Do usterek omawianej jednostki wysokoprężnej
można zaliczyć usterki turbosprężarki, uszkodzenia zaworu recyrkulacji spalin
EGR oraz dwumasowego koła zamachowego. W przypadku samochodu wyposażonego w
słabszą jednostkę wysokoprężną oznaczaną 1.7 CDTI występuje usterka
odkręcającej się pompy oleju.
Najczęściej spotykanymi problemami, z którymi boryka się Astra III generacji są
awarie elektroniki silnika, a głównie modułu sterującego. W niektórych
jednostkach wysokoprężnych zdarzają się usterki wtryskiwaczy oraz uszkodzenia
gumowych przewodów intercoolera. Kolejnymi najczęściej spotykanymi usterkami
jest podatna na uszkodzenia mechaniczne chłodnica klimatyzacji oraz zacierająca
się sprężarka klimatyzacji. W niektórych egzemplarzach pod chromowaną listwą
ozdobną klapy bagażnika może pojawić się korozja. Istniały przypadki, że
problem korozji pokrywy bagażnika dotyczył już samochodów opuszczających salon.
Usterki nie ominęły także zautomatyzowanej skrzyni biegów Easytronic, gdzie
pojawiają się awarie elektroniki sterującej. Przy większych przebiegach
zdarzają się usterki przekładni kierowniczej.
Podsumowując Opel Astra III generacji nie jest samochodem idealnym, nie posiadającym wad, jednak zakup zadbanego egzemplarza z zaufanego źródła daje nam dosyć tani w utrzymaniu samochód, którym będziemy cieszyć się przez wiele lat. Czasami jednak lepiej dołożyć lub za tą samą cenę kupić samochód o dwa lata starszy, ale w lepszym stanie technicznym niż nowszy, ale zaniedbany. Po kupnie zadbanego będziemy cieszyć się bezproblemową eksploatacją, która powinna ograniczyć się do wymian części eksploatacyjnych oraz oleju, natomiast w przypadku kupna wersji zaniedbanej swoją przygodę rozpoczniemy od kosztownych napraw.