Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Najczęstsze awarie układu klimatyzacji

Najczęstsze awarie układu klimatyzacji

Układ klimatyzacji jest jednym z układów zapewniających zwiększenie komfortu podróżowania, zwłaszcza w upalne dni, ale nie tylko. W tym artykule przedstawimy wam zestawienie najczęstszych usterek z którymi borykają się układy klimatyzacji w naszych pojazdach.

Większość kierowców klimatyzację włącza tylko w lecie, kiedy temperatura otoczenia jest wysoka i powoduje dyskomfort podczas podróżowania. Zimą natomiast klimatyzacja pozostaje wyłączona, ponieważ mało kto zdaje sobie sprawę, że klimatyzacja osusza powietrze, a co za tym idzie dzięki jej włączeniu w zimie szyby naszego samochodu szybciej odparują. System klimatyzacji nie musi wcale ulec całkowitemu uszkodzeniu. Może działać, ale zbyt małą wydajnością. Jak sobie z tym poradzić? Najlepiej udać się do serwisu samochodowego, który zajmuje się diagnostyką, obsługą i naprawą systemów klimatyzacji.

Najczęstsze awarie klimatyzacji samochodowej:

· brak czynnika chłodzącego
Podczas normalnej eksploatacji w ciągu roku ilość czynnika chłodzącego spada o 10 – 15%, a to od jego ilości zależy sprawność układu.
Po około 4-5 latach wydajność klimatyzacji prawdopodobnie znacząco spadnie, a skutki spadku wydajności chłodzenia zauważymy w trakcie największych upałów.
Czynnik chłodzący jest wymieszany z olejem, którego zadaniem jest smarowanie sprężarki i zapewnienie jej odpowiednich warunków pracy. Niektóre konstrukcje sprężarek posiadają specjalne zabezpieczenie, które uniemożliwi włączenie systemu, gdy ilość czynnika spadnie poniżej minimalnego poziomu. Należy pamiętać o tym, że czynnik i niektóre oleje do układów klimatyzacji mają właściwości higroskopijne, tzn. absorbują wilgoć i w ten sposób do układu dostaje się woda, pomimo zastosowania osuszacza. Mimo szczelności układu wilgoć przenika do układu nawet przez przewody elastyczne. Obecność wody w układzie znacząco obniży wydajność chłodzenia oraz spowoduje gorsze smarowanie sprężarki. W zimie występuje ryzyko zamarznięcia zaworu rozprężnego, które może doprowadzić do poważnej awarii.

· nieszczelności
Niewielka ilość czynnika nie koniecznie jest spowodowana naturalnym jego ubytkiem. Każda nieszczelność w układzie chłodzenia może doprowadzić do ubytku czynnika. Jeżeli serwis klimatyzacji był wykonywany regularnie, a czynnika w układzie brakuje, to najprawdopodobniej wycieka on przez nieszczelności w układzie klimatyzacji. Jeśli mamy do czynienia z nieszczelnością, to aby uniknąć zbędnych kosztów notorycznego uzupełniania czynnika powinniśmy ją szybko zdiagnozować i usunąć. Szczelność ukłądu najczęściej sprawdza się przez napełnienie go azotem do ciśnienia rzędu 25 barów. Większe nieszczelności nie powinny sprawiać problemu, ponieważ będziemy słyszeć w którym miejscu wystąpiła nieszczelność. Jeśli chodzi o mniejsze nieszczelności, to w ich zlokalizowaniu pomoże nam specjalny barwnik, którym wraz z czynnikiem chłodzącym trzeba napełnić układ. Trzeba pamiętać, że sprężarka klimatyzacji jest urządzeniem delikatnym i bardzo czułym na nieodpowiednie warunki pracy. Dlatego też dodawanie specjalnego barwnika należy przeprowadzić tylko w sytuacjach uzasadnionych, ponieważ barwnik ten jest niepożądany w układzie i częste jego stosowanie może przyspieszyć proces zużycia sprężarki klimatyzacji. Po podaniu barwnika (kontrastu) nieszczelność można zlokalizować w świetle lampy UV.

· chłodnica klimatyzacji
Jest ona jednym z wymienników ciepła układu, umieszczona jest z przodu i schładzana pędem powietrza i wentylatorem. Chłodnica układu klimatyzacji nazywana jest skraplaczem. Często to ona odpowiada za nieprawidłowe działanie klimatyzacji, ponieważ jest elementem bardzo podatnym na uszkodzenia. Uszkodzeniu może ulec pod wpływem uderzenia kamyczkiem wyrzuconym spod kół poprzedzającego pojazdu. Inne uszkodzenie chłodnicy klimatyzacji może powodować jej utlenianie, a zanieczyszczenia mogą znacząco obniżyć wydajność chłodzenia. Jak wiadomo, kiedy czynnik nie zostanie schłodzony do optymalnej temperatury w wymienniku ciepła, to powoduje to wzrost ciśnienia w układzie, a to z kolei może uniemożliwić włączenie się sprężarki. Może spowodować to jego uszkodzenie poprzez ciągłe próby uruchamiania.

· parownik
Jest drugim wymiennikiem ciepła, w którym to czynnik chłodniczy ulega rozprężeniu, a przez to jego temperatura spada do bardzo niskiego poziomu, a opływające ją powietrze trafia do kabiny pojazdu. Przez różnice temperatur na parowniku skrapla się woda, które za pomocą układy odprowadzania wody wydostają się na zewnątrz pojazdu. Wilgoć w parowniku zapewnia doskonałe warunki do rozwoju grzybów i bakterii. W związku z tym, kiedy układ klimatyzacji nie jest odpowiednio obsługiwany, często w kabinie pojazdu możemy czuć nieprzyjemny zapach. Dlatego też regularna obsługa klimatyzacji jest bardzo ważna. Sprowadza się na nią m. in. odgrzybianie, uzupełnienie czynnika chłodzącego czy wymiana filtra kabinowego (przeciwpyłkowego).


sprężarka klimatyzacji
Najpoważniejszą i najbardziej kosztowną awarią jest uszkodzenie sprężarki klimatyzacji. Wymiana sprężarki wiąże się rozszczelnieniem całego układu, wymianą czynnika i skraplacza, a wszystko to zwiększa koszty i ostateczną cenę naprawy. Czasami zdarzają się usterki zaworów rozprężnych, których zadaniem jest rozprężenie czynnika i napełnienie parownika. Często nieprawidłowo działający zawór rozprężny jest przyczyną mało wydajnego chłodzenia. Najprostszą rzeczą, od której powinniśmy zacząć, kiedy nasz układ ma małą wydajność, to wymiana filtra przeciwpyłkowego.

Aby zlokalizować większość usterek układów klimatyzacji wystarczy odpowiedni tester diagnostyczny. Do serwisowania układu potrzebne będzie specjalne urządrzenie do obsługi klimatyzacji.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.