W ciągu najbliższych dni
temperatura powietrza przekroczy 7 st. C, co jest uznawane za wartość minimalną
do wymiany ogumienia z zimowego na letnie. Z podjęciem pochopnej decyzji o
wymianie opon warto jednak się powstrzymać, ponieważ temperatura powietrza w
lutym i marcu może jeszcze spać i osiągnąć wartości poniżej 0 st. C, co w
połączeniu z założonymi letnimi oponami może powodować znaczne kłopoty oraz być
powodem do niebezpiecznych sytuacji na drodze związanych ze słabą
przyczepnością opon do podłoża. Wynika to z innego składu mieszanki użytego do
produkcji danego typu opon. Opony zimowe zawierają w swoim składzie więcej
krzemionki, dzięki czemu cechuje je zachowanie odpowiedniej plastyczności, a w
związku z tym zapewniona jest odpowiednia przyczepność opon do podłoża nawet w
ujemnej temperaturze. Ponadto opony zimowe cechuje inny kształt bieżnika,
głównie większa ilość nacięć (lamelek) i rowków. Dzięki temu opona zimowa
zapewnia lepszą przyczepność na śniegu. W wyniku zastosowania szerokich rowków
centralnych zapewnione zostaje odpowiednie odprowadzenie błota pośniegowego i
wody. Należy jednak pamiętać, że nawet najdroższa opona zimowa nie sprawdzi się
na lodzie. Na wiosnę, kiedy temperatura przewyższa już 10 st. C. i nie jest to
kilka cieplejszych dni, tylko temperatura ta jest stabilna wówczas można
zastanowić się nad wymianą opon z zimowych na letnie. Można tego dokonać u
wulkanizatora oraz w każdym warsztacie samochodowym wyposażonym w specjalną
montażownicę do opon oraz w maszynę do wyrównoważania (wyważania) dynamicznego
kół. W związku z dużą ilością klientów decydujących się na sezonową wymianę
opon w celu uniknięcia niepotrzebnie długiego czasu oczekiwania w kolejce, na
wymianę opon najlepiej umówić się kilka dni wcześniej. Dzięki temu
zaoszczędzimy sporo czasu i wymiana przeprowadzona zostanie fachowo, bez
zbędnego pośpiechu. W przypadku, kiedy nie posiadamy jeszcze zakupionych opon
powinniśmy je zakupić pamiętając przy wyborze o odpowiednich parametrach opon
(m.in. rozmiar oraz indeks prędkości), które zawarte są w instrukcji naszego
samochodu. Z uwagi na wysoką cenę zakupu dwóch kompletów opon (letnich i zimowych)
wiele osób decyduje się na zakup tylko opon zimowych oraz użytkowanie ich przez
cały rok. Jest to bezpieczniejsze rozwiązanie niż jazda zimą na oponach
letnich, jednak wiąże się to z szybszym zużyciem opon zimowych, szybszą utratą
ich właściwości oraz mniejszym komfort jazdy spowodowany większym hałasem.
Opony zimowe pogarszają właściwości jezdne w lecie, zwłaszcza podczas szybkiego
pokonywania zakrętów. Ponadto przez
ukształtowanie bieżnika opon zimowych występują większe opory toczenia,
co przekłada się na wyższe zużycie paliwa.
Rozwiązaniem dla osób, które za wszelką cenę chcą oszczędzać na bezpieczeństwie
swoim, jaki i innych i jeździć cały rok na jednym komplecie opon są opony wielosezonowe, jednak w zimie
nie zapewniają one takich właściwości jak opony zimowe, natomiast w lecie
takich jak opony letnie.
- Części samochodowe
- Elektronika
- Felgi
- Hulajnogi elektryczne
- Klimatyzacja
- Kompletne koła
- Kosmetyki samochodowe
- Nadwozie i elementy karoserii
- Opony
- Oświetlenie
- Pozostałe
- Silnik i osprzęt
- Skrzynia biegów
- Układ chłodzenia
- Układ hamulcowy
- Układ kierowniczy
- Układ napędowy
- Układ paliwowy
- Układ wydechowy
- Układ zapłonowy
- Wycieraczki i spryskiwacze
- Wyposażenie wnętrza
- Zawieszenie i amortyzacja
- artykuły