Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Instalacja gazowa LPG

Instalacja gazowa LPG
Przy cenie benzyny bezołowiowej przekraczającej 5 PLN/litr wiele osób może zastanawiać się nad montażem instalacji LPG do swojego samochodu. Jakie są zalety i wady tego rozwiązania? W dzisiejszym artykule przeanalizujemy ile tak naprawdę oszczędności daje nam montaż instalacji LPG do naszego samochodu.

Do tej pory powstało pięć generacji instalacji gazowych, których szczegóły omówione są w osobnym artykule. Jeśli decydujemy się na montaż instalacji LPG do naszego samochodu powinniśmy dowiedzieć się, jaki układ zasilania występuje w naszym samochodzie. Najlepiej, jeśli byłby to układ pośredniego wtrysku paliwa do kolektora dolotowego. Wtedy najpewniejszym rozwiązaniem będzie zamontowanie instalacji sekwencyjnej (IV generacji). Montaż wcześniejszych generacji LPG do obecnie produkowanych silników obarczone jest ryzykiem usterek, a co za tym idzie zmniejszeniem oszczędności z posiadania instalacji. Jeśli w naszym samochodzie występuje bezpośredni wtrysk paliwa, to wówczas jesteśmy zmuszeni do zamontowania instalacji LPG V generacji, która jest droższa, ale zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa wymusza jej zamontowanie.
Do silników z pośrednim wtryskiem paliwa najbardziej polecana, a zarazem najpopularniejsza jest instalacja sekwencyjna (IV generacji). Koszt takiej instalacji dla czterocylindrowego silnika benzynowego oscyluje około 3000 zł. Jej zaletami jest wysoka precyzja działania. Gaz pod ciśnieniem podawany jest do kolektora dolotowego w pobliże wtryskiwaczy benzynowych. Taki układ zasilania składa się z: butli, reduktora, listwy wtryskiwaczy, filtrów, czujnika ciśnienia gazu i jednostki sterującej.

Co ważne chcąc cieszyć się oszczędną i bezawaryjną jazdą pod żadnym pozorem podczas montażu instalacji LPG nie wolno szukać oszczędności.
Ponadto należy pamiętać, aby zasięgnąć opinii klientów i zorientować się w opiniach na temat danego warsztatu zakładającego instalację LPG do naszego samochodu, ponieważ nawet najdroższa instalacja zamontowana przez osoby nie mające dużego doświadczenia w tej dziedzinie nie będzie działać poprawnie i może nawet doprowadzić do zniszczenia silnika.

Samochód zasilany gazem LPG wymaga regularnego serwisowania silnika i układu paliwowego. Temperatura spalania gazu jest wyższa niż temperatura spalania benzyny, dlatego osoby wykwalifikowane w dziedzinie montażu LPG wiedzą z doświadczenia, które konkretnie silniki z danego koncernu samochodowego wymagają zastosowania lubryfikatora. Zadaniem lubryfikacji jest ochrona zaworów i gniazd zaworowych przed zużyciem na skutek wcześniej wspomnianych wyższych temperatur spalania. Wielu mechaników podczas eksploatacji silnika na LPG doradza częstsze wymiany oleju oraz świec zapłonowych oraz regularne serwisowanie i regulacje instalacji.

Litr autogazu kosztuje mniej więcej połowę ceny benzyny bezołowiowej 95, jednak realne oszczędności po uwzględnieniu droższych przeglądów, kosztów serwisu i regulacji, benzyny potrzebnej do rozruchu zimnego silnika wynoszą około 30 - 40%.

Najbardziej opłacalny będzie montaż LPG do samochodu, który często wyjeżdża w dalsze trasy. Jazda na kilkukilometrowych odcinkach nie przyniesie praktycznie żadnych korzyści z posiadania instalacji, ponieważ należy pamiętać, że rozruch zimnego silnika odbywa się na benzynie, a przełączenie na gaz następuje po osiągnieciu temperatury cieczy chłodzącej około 40 st. C. Do momentu rozgrzania do tej temperatury silnik spala tylko benzynę. Temperaturę tą da się obniżyć, ale pod żadnym pozorem nie powinno się tego robić, ponieważ grozi to dużo szybszym zużyciem i uszkodzeniem silnika.

Jeśli mowa o oszczędnościach, to należy pamiętać, że silnik z dobrze wyregulowaną instalacją LPG będzie zużywał o około 20% więcej paliwa (gazu). Jeśli obecnie samochód zużywa 7,5 litra benzyny na 100km, to przy poprawnie wyregulowanej instalacji będzie zużywał około 9 litrów gazu. Osoby, które sądzą, że nie ma żadnych różnic w zużyciu benzyny i gazu prawdopodobnie mają źle wyregulowaną instalację w celu większych oszczędności, co wymusza pracę silnika na mieszance ubogiej, a to prowadzi do szybszego zużycia i zniszczenia silnika. Mieszanka paliwowo – powietrzna powinna być optymalna. Nie za uboga i nie za bogata. Wtedy będzie zapewniony najlepszy kompromis pomiędzy oszczędnościami, a ograniczeniem szybszego zużycia naszej jednostki napędowej, której koszt naprawy znacznie przewyższy zaoszczędzone pieniądze.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.