Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Carbon czyli włókno węglowe

Carbon czyli włókno węglowe
Już niebawem w naszej ofercie znajdziecie nietypowe części samochodowe wykonane z włókna węglowego, w związku z czym postanowiliśmy wam przybliżyć czym jest potocznie nazywany carbon.

Carbon jest włóknem węglowym powstającym w wyniku suchej destylacji poliakrylonitrylu oraz innych organicznych polimerów. Włókno węglowe składa się prawie wyłącznie z rozciągniętych struktur węglowych podobnych chemicznie do grafitu. Jest to materiał bardzo wytrzymały i lekki posiadający jedyny w swoim rodzaju prestiżowy wygląd.
Włókno węglowe występuje zazwyczaj w postaci tkanin plecionych z pojedynczych włókien. Każde z tych włókien składa się z tkaniny od 3k (3 tysięcy nitek) do do tkaniny 12k (12 tysięcy nitek). Grubość pojedynczej nitki włókna węglowego wynosi 1/10 grubości ludzkiego włosa i wynosi około 0.005 – 0,010 mm. Każda z nitek zbudowana jest z setek tysięcy atomów węgla. Wyróżniamy następujące rodzaje tkanin włókna węglowego, w zależności od rodzaju splotu mającego wpływ na wygląd końcowy oraz wytrzymałość produktu. Jednym z rodzajów są tkaniny jednokierunkowe, które zapewniają bardzo dużą wytrzymałość wzdłuż włókien, ale ich minusem jest mała wytrzymałość przy przyłożeniu siły prostopadłej do włókien. Tkanina jednokierunkowa sprawdzi w przypadku detali, które obciążane są tylko i wyłącznie w kierunku równoległym do włókien (wzdłuż włókien). W celu uzyskania dużej wytrzymałości na zginanie w każdym z wymiarów konieczne będzie ułożenie kilku tkanin pod różnym kątem, przykładowo -45, 0, 45, 90 stopni. Tkaniny jednokierunkowe nie zapewnia efektywnego i prestiżowego wyglądu, w związku z tym jest stosowana na początkowe warstwy kompozytu (nie jest używana na wierzchnie, widoczne warstwy).

Kolejnym rodzajem jest splot 2/2 („twill”), którego włókna przecinają się pod kątem 90 stopni. Dzięki jego zastosowaniu zapewniona zostaje wytrzymałość w różnych kierunkach oraz atrakcyjny wygląd kompozytu.

Następny rodzaj to splot 1/1 („plain”). Tkanina węglowa „plain” wykorzystywana jest do prostych kształtów z uwagi na jej małą rozciągliwość. Proces technologiczny wykonywania kompozytów wymaga nasączenia tkaniny żywicą (np. epoksydową). W innym wypadku tkaniny będą wiotkie niczym kawałek miękkiego i cienkiego materiału. Produkcja elementu z włókna węglowego polega na włożeniu i ukształtowaniu tkaniny w formie, a następnie na przesączaniu jej żywicą przy użyciu metody ręcznej, worka próżniowego lub infuzji. Na ogół przyjmuje się, że im mniej żywicy w danym kompozycie tym większa jest jego wytrzymałość przy danej masie elementu.


Zastosowanie włókna węglowego znacząco zwiększa wytrzymałość, ponieważ Carbon jest materiałem 5 – cio krotnie wytrzymalszym od stali przy zachowaniu tej samej wagi danego elementu. Dodatkowym atutem Carbonu jest jego bardzo duża wytrzymałość na obciążenia zmęczeniowe polegające na cyklicznym pojawianiu się pewnych obciążeń. Zaletą carbonu jest jego niska rozszerzalność cieplna w porównaniu do materiałów takich jak aluminium, czy stal. Włókno węglowe jest materiałem kompozytowym, który umożliwa dowolne dobranie wytrzymałości elementu w każdym z jego obszarów, w różnych kierunkach. Wadą zastosowania włókna węglowego jest dosyć mała odporność na uderzenia. W przypadku wykonywania elementów narażonych na uderzenia do ich produkcji stosuje się włókna aramidowe (kevlarowe).

Zapraszamy na www.wlmcustoms.pl

Polecane produkty

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.