Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Budowa i zasada działania zawieszenia samochodowego

Budowa i zasada działania zawieszenia samochodowego
Zawieszeniem pojazdu nazywamy zespół elementów łączących koła z nadwoziem pojazdu. Jednym z zadań zawieszenia jest przenoszenie sił powstających na styku koła z jezdnią na nadwozie.

Ponadto musi ono zapewniać odpowiednią sterowność i stateczność podczas poruszania się zarówno na prostych odcinkach dróg jak i podczas pokonywania zakrętów. Kolejnym bardzo ważnym zadaniem zawieszenia jest zapewnienie odpowiedniego komfortu podczas podróżowania.
Przy projektowaniu zawieszenia inżynierowie muszą wykazać się ogromną wiedzą i doświadczeniem. Pozwoli to na skonstruowanie zawieszenia, które jednocześnie będzie w komfortowy sposób tłumić wszelkie nierówności pochodzące od drogi oraz zapewni odpowiednie zachowanie się pojazdu podczas pokonywania zakrętów.

W skład zawieszenia wchodzą:

· elementy prowadzące koło, które odpowiadają za prowadzenie, skok i geometrię zawieszenia (np. wahacze, drążki poprzeczne i wzdłużne),

· elementy resorujące (np. sprężyna śrubowa lub resor piórowy),

· elementy tłumiące drgania (amortyzator).

Zawieszenia różnią się od siebie budową, dlatego można je podzielić na:

· zawieszenia zależne, gdzie ruch jednego koła danej osi wpływa na ruch drugiego koła tej samej osi (np. sztywny most na resorach piórowych).
Wadą zawieszenia zależnego jest potrzeba dużej ilości miejsca na pionowe przemieszczenia, co w przypadku tylnego zawieszenia wymaga znacznego ograniczenia przestrzeni bagażowej, natomiast w przypadku przedniego zawieszenia wymaga wyższego umiejscowienia silnika i innych elementów układu napędowego. Z tego powodu zawieszenia zależne stosowane są najczęściej w samochodach ciężarowych i terenowych.
Zaletami tego typu zawieszeń jest zmniejszenie mas nieresorowanych samochodu, korzystniejsza pod względem stateczności ruchu kinematyka zawieszenia oraz możliwość stosowania bardzo miękkich elementów sprężystych.

· zawieszenia niezależne, gdzie ruch jednego koła danej osi nie ma wpływu na ruch drugiego koła tej samej osi (np. zawieszenie z kolumną MacPhersona).
Zawieszenie niezależne jest lepszym rozwiązaniem od zawieszenia zależnego, jednak tu również znajdą się wady. Główną wadą tego typu zawieszeń jest większa liczba elementów prowadzących koło (drążków i wahaczy). Zawieszenia niezależne znajdują szerokie zastosowanie w samochodach osobowych.

· zawieszenia półzależne, gdzie ruch jednego koła danej osi tylko w niewielkim stopniu wpływa na ruch drugiego koła tej samej osi (np. zawieszenie z belką skrętną lub poprzeczny resor piórowy.
Ze względu na fakt stawiania zawieszeniom w dzisiejszych czasach bardzo wielu wymagań uwzględniających różne warunki jazdy (z obciążeniem, bez obciążenia, przyspieszanie, hamowanie, ruch prostoliniowy i krzywoliniowy) nie jest możliwe stworzenie jednego, idealnego i uniwersalnego zawieszenia, które bardzo dobrze spełniało by wszystkie zadnia w każdych warunkach.
Dlatego też powstały zawieszenia adaptacyjne, o których można będzie dowiedzieć się nieco więcej w kolejnym artykule.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.