Ponadto musi ono zapewniać
odpowiednią sterowność i stateczność podczas poruszania się zarówno na prostych
odcinkach dróg jak i podczas pokonywania zakrętów. Kolejnym bardzo ważnym
zadaniem zawieszenia jest zapewnienie odpowiedniego komfortu podczas
podróżowania.
Przy projektowaniu zawieszenia inżynierowie muszą wykazać się ogromną wiedzą i
doświadczeniem. Pozwoli to na skonstruowanie zawieszenia, które jednocześnie
będzie w komfortowy sposób tłumić wszelkie nierówności pochodzące od drogi oraz
zapewni odpowiednie zachowanie się pojazdu podczas pokonywania zakrętów.
W skład zawieszenia wchodzą:
· elementy prowadzące koło, które odpowiadają za prowadzenie, skok i geometrię zawieszenia (np. wahacze, drążki poprzeczne i wzdłużne),
· elementy resorujące (np. sprężyna śrubowa lub resor piórowy),
· elementy tłumiące drgania (amortyzator).
Zawieszenia różnią się od siebie budową, dlatego można je podzielić na:
·
zawieszenia zależne, gdzie ruch jednego koła
danej osi wpływa na ruch drugiego koła tej samej osi (np. sztywny most na
resorach piórowych).
Wadą zawieszenia zależnego jest potrzeba dużej ilości miejsca na pionowe
przemieszczenia, co w przypadku tylnego zawieszenia wymaga znacznego
ograniczenia przestrzeni bagażowej, natomiast w przypadku przedniego
zawieszenia wymaga wyższego umiejscowienia silnika i innych elementów układu
napędowego. Z tego powodu zawieszenia zależne stosowane są najczęściej w
samochodach ciężarowych i terenowych.
Zaletami tego typu zawieszeń jest zmniejszenie mas nieresorowanych samochodu,
korzystniejsza pod względem stateczności ruchu kinematyka zawieszenia oraz
możliwość stosowania bardzo miękkich elementów sprężystych.
·
zawieszenia niezależne, gdzie ruch jednego
koła danej osi nie ma wpływu na ruch drugiego koła tej samej osi (np.
zawieszenie z kolumną MacPhersona).
Zawieszenie niezależne jest lepszym rozwiązaniem od zawieszenia zależnego,
jednak tu również znajdą się wady. Główną wadą tego typu zawieszeń jest większa
liczba elementów prowadzących koło (drążków i wahaczy). Zawieszenia niezależne
znajdują szerokie zastosowanie w samochodach osobowych.
·
zawieszenia półzależne, gdzie ruch jednego
koła danej osi tylko w niewielkim stopniu wpływa na ruch drugiego koła tej
samej osi (np. zawieszenie z belką skrętną lub poprzeczny resor piórowy.
Ze względu na fakt stawiania zawieszeniom w dzisiejszych czasach bardzo wielu
wymagań uwzględniających różne warunki jazdy (z obciążeniem, bez obciążenia,
przyspieszanie, hamowanie, ruch prostoliniowy i krzywoliniowy) nie jest możliwe
stworzenie jednego, idealnego i uniwersalnego zawieszenia, które bardzo dobrze
spełniało by wszystkie zadnia w każdych warunkach.
Dlatego też powstały zawieszenia adaptacyjne, o których można będzie dowiedzieć
się nieco więcej w kolejnym artykule.