Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Bicie poprzeczne tarcz hamulcowych.

Bicie poprzeczne tarcz hamulcowych.
Układ hamulcowy jest bardzo ważnym elementem naszych samochodów zapewniającym bezpieczeństwo zarówno nam, jak i wszystkim innym użytkownikom poruszającym się po drogach.

Układ hamulcowy jest bardzo ważnym elementem naszych samochodów zapewniającym bezpieczeństwo zarówno nam, jak i wszystkim innym użytkownikom poruszającym się po drogach.
Jego skuteczność zależy od wielu komponentów. Dziś skupimy się na jednym z elementów układu hamulcowego, jakim są – tarcze hamulcowe.

Zasada działania układu hamulcowego polega na zamianie energii kinetycznej obracającego się koła na energię cieplną spowodowaną tarciem klocków hamulcowych o powierzchnię cierną tarczy hamulcowej.
Jak wiadomo w wyniku tarcia dochodzi do znacznego wzrostu temperatury tarcz hamulcowych, co ogranicza skuteczność hamowania a w konsekwencji znacząco wydłuża drogę hamowania. Zjawisko wyżej wspomnianego ograniczenia skuteczności układu hamulcowego spowodowanego wzrostem temperatury nazywane jest zjawiskiem fadingu. Dlatego ważne jest, aby co jakiś czas zlecić mechanikowi kontrolę grubości tarcz hamulcowych. Oczywiście grubość tarcz hamulcowych można zmierzyć samemu, ale warsztaty mają dostęp do danych przedstawiających minimalną grubość tarcz hamulcowych zalecaną przez producenta, dzięki którym wiedzą, kiedy należy dokonać wymiany tak, aby zapewnić najlepszą skuteczność układu hamulcowego. Dzisiaj skupimy się na jednej z usterek układu hamulcowego, jaką są krzywe (zwichrowane) tarcze hamulcowe. Skrzywienie tarcz hamulcowych objawia się wyczuwalnymi drganiami na kole kierownicy, wibracjami całego pojazdu w czasie hamowania, a także drganiami wyczuwalnymi na pedale hamulca.

A więc jakie mogą być przyczyny wystąpienia bicia poprzecznego tarcz hamulcowych?

Jedną z przyczyn uszkodzenia tarcz hamulcowych może być nagłe ich ochłodzenie z bardzo wysokiej temperatury podczas szybkiego przejazdu przez kałużę jak również mycie samochodu zaraz po przyjeździe z trasy, kiedy tarcze hamulcowe są jeszcze gorące. Przed umyciem pojazdu zawsze powinniśmy zaczekać jakiś czas, aż tarcze hamulcowe samoczynnie ostygną.
Skrzywienie tarcz hamulcowych może również nastąpić przez ciągłe działanie wysokiej temperatury spowodowanej np. zapieczonym tłoczkiem w zacisku hamulcowym

Kolejną z przyczyn wystąpienia bicia poprzecznego tarcz hamulcowych może być błąd przy ich montażu, a mianowicie niedokładne oczyszczenie powierzchni przylegania tarczy hamulcowej do piasty koła. Przed montażem nowej tarczy musi ona być bardzo dokładnie oczyszczona, ponieważ w innym wypadku spowoduje skrzywienie, a co za tym idzie zniszczenie nowych tarcz hamulcowych.

Następną przyczyną może być stan techniczny samych piast kół, które mogą być krzywe w wyniku długotrwałej jazdy z krzywymi tarczami hamulcowymi lub też niefortunnym uderzeniem koła w krawężnik. W tym wypadku taką piastę należy wymienić na nową.

Jedną z częściej pojawiających się przyczyn wystąpienia bicia poprzecznego tarcz hamulcowych są niskiej jakości materiały, z których zostały one wykonane. Aby uniknąć problemu nie warto kupować tarcz hamulcowych z najniższych półek cenowych, a w wyborze najlepiej poradzić się wyspecjalizowanego warsztatu samochodowego, który zajmuje się montażem tarcz hamulcowych, posiada ogromne doświadczenie w tym zakresie i wie, jakie tarcze hamulcowe może nam polecić abyśmy mogli cieszyć się bezawaryjną eksploatacją.

Jednym z bardziej błahych powodów skrzywienia tarcz hamulcowych jest niewyrównoważenie dynamiczne kół. Dlatego warto przynajmniej raz w sezonie udać się do warsztatu samochodowego na którego wyposażeniu znajduje się specjalna maszyna służąca do wyrównoważania dynamicznego kół czy też do zakładu wulkanizacji. Operacja ta nie jest droga, a może zdecydowanie ograniczyć możliwość wystąpienia bicia poprzecznego tarcz hamulcowych oraz szybszego zużycia innych elementów i podzespołów naszego pojazdu.


Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.