Układ hamulcowy jest bardzo ważnym elementem naszych samochodów zapewniającym bezpieczeństwo zarówno nam, jak i wszystkim innym
użytkownikom poruszającym się po drogach.
Jego skuteczność
zależy od wielu komponentów. Dziś skupimy się na jednym z
elementów układu hamulcowego, jakim są – tarcze hamulcowe.
Zasada
działania układu hamulcowego polega na zamianie energii kinetycznej
obracającego się koła na energię cieplną spowodowaną tarciem
klocków hamulcowych o powierzchnię cierną tarczy hamulcowej.
Jak
wiadomo w wyniku tarcia dochodzi do znacznego wzrostu temperatury
tarcz hamulcowych, co ogranicza skuteczność hamowania a w
konsekwencji znacząco wydłuża drogę hamowania. Zjawisko wyżej
wspomnianego ograniczenia skuteczności układu hamulcowego
spowodowanego wzrostem temperatury nazywane jest zjawiskiem fadingu.
Dlatego ważne jest, aby co jakiś czas zlecić mechanikowi kontrolę
grubości tarcz hamulcowych. Oczywiście grubość tarcz hamulcowych
można zmierzyć samemu, ale warsztaty mają dostęp do danych
przedstawiających minimalną grubość tarcz hamulcowych zalecaną
przez producenta, dzięki którym wiedzą, kiedy należy dokonać
wymiany tak, aby zapewnić najlepszą skuteczność układu
hamulcowego. Dzisiaj skupimy się na jednej z usterek układu
hamulcowego, jaką są krzywe (zwichrowane) tarcze hamulcowe.
Skrzywienie tarcz hamulcowych objawia się wyczuwalnymi drganiami na
kole kierownicy, wibracjami całego pojazdu w czasie hamowania, a
także drganiami wyczuwalnymi na pedale hamulca.
A
więc jakie mogą być przyczyny wystąpienia bicia poprzecznego
tarcz hamulcowych?
Jedną z przyczyn uszkodzenia tarcz
hamulcowych może być nagłe ich ochłodzenie z bardzo wysokiej
temperatury podczas szybkiego przejazdu przez kałużę jak również
mycie samochodu zaraz po przyjeździe z trasy, kiedy tarcze hamulcowe
są jeszcze gorące. Przed umyciem pojazdu zawsze powinniśmy
zaczekać jakiś czas, aż tarcze hamulcowe samoczynnie
ostygną.
Skrzywienie tarcz hamulcowych może również nastąpić
przez ciągłe działanie wysokiej temperatury spowodowanej np.
zapieczonym tłoczkiem w zacisku hamulcowym
Kolejną
z przyczyn wystąpienia bicia poprzecznego tarcz hamulcowych może
być błąd przy ich montażu, a mianowicie niedokładne oczyszczenie
powierzchni przylegania tarczy hamulcowej do piasty koła. Przed
montażem nowej tarczy musi ona być bardzo dokładnie oczyszczona,
ponieważ w innym wypadku spowoduje skrzywienie, a co za tym idzie
zniszczenie nowych tarcz hamulcowych.
Następną przyczyną
może być stan techniczny samych piast kół, które mogą być
krzywe w wyniku długotrwałej jazdy z krzywymi tarczami hamulcowymi
lub też niefortunnym uderzeniem koła w krawężnik. W tym wypadku
taką piastę należy wymienić na nową.
Jedną z częściej pojawiających się przyczyn wystąpienia bicia poprzecznego tarcz hamulcowych są niskiej jakości materiały, z których zostały one wykonane. Aby uniknąć problemu nie warto kupować tarcz hamulcowych z najniższych półek cenowych, a w wyborze najlepiej poradzić się wyspecjalizowanego warsztatu samochodowego, który zajmuje się montażem tarcz hamulcowych, posiada ogromne doświadczenie w tym zakresie i wie, jakie tarcze hamulcowe może nam polecić abyśmy mogli cieszyć się bezawaryjną eksploatacją.
Jednym
z bardziej błahych powodów skrzywienia tarcz hamulcowych jest
niewyrównoważenie dynamiczne kół. Dlatego warto przynajmniej raz
w sezonie udać się do warsztatu samochodowego na którego
wyposażeniu znajduje się specjalna maszyna służąca do
wyrównoważania dynamicznego kół czy też do zakładu
wulkanizacji. Operacja ta nie jest droga, a może zdecydowanie
ograniczyć możliwość wystąpienia bicia poprzecznego tarcz
hamulcowych oraz szybszego zużycia innych elementów i podzespołów
naszego pojazdu.