Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 570 150 145, 570 150 149

570 150 145, 570 150 149, kontakt@eteile.pl

Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów

Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów
Coraz więcej producentów samochodów decyduje się zrezygnować z oferowania ich z tradycyjnymi skrzyniami biegów. W tym artykule skupimy się na zasadzie działania jednego z rozwiązań konstrukcyjnych oferowanych zamiast przekładni manualnych.

Zasada działania automatycznych dwusprzęgłowych skrzyni biegów

Coraz więcej producentów samochodów zwłaszcza w modelach samochodów z silnikami o dużej mocy decyduje się zrezygnować z oferowania ich z tradycyjnymi, manualnymi skrzyniami biegów. W tym artykule skupimy się na zasadzie działania jednego z rozwiązań konstrukcyjnych oferowanych zamiast przekładni manualnych, natomiast w kolejnym artykule skupimy się na zaletach i wadach tego rozwiązania konstrukcyjnego. Skupimy się tu na zasadzie działania dwusprzęgłowych przekładni automatycznych.

Skrzynia dwusprzęgłowa składa się z dwóch pracujących niezależnie sprzęgieł których zadaniem jest taka synchronizacja pracy, aby do maksymalnie skrócić czas rozłączenia napędu, tzn. zapewnić jak największą płynność ciągłości przekazywania momentu obrotowego na koła naszego pojazdu. Jedno z tych sprzęgieł jest odpowiedzialne za biegi nieparzyste, natomiast drugie za biegi parzyste. Dla przykłady jadąc na drugim biegu i chcąc przyspieszyć sprzęgło obsługujące biegi parzyste przenosi moment obrotowy, a drugie sprzęgło czeka w pogotowiu z przygotowanym kolejnym (trzecim) biegiem, aby po osiągnięciu odpowiednich obrotów w jak najkrótszym czasie rozłączyć sprzęgło obsługujące w danym momencie bieg drugi i załączyć bieg trzeci. Po zmianie biegu podczas dalszego przyspieszania sprzęgło, które obsługiwało bieg drugi, teraz jest już przygotowane na zmianę biegu na czwarty i po osiągnięciu odpowiednich obrotów wału korbowego silnika nastąpi natychmiastowa zmiana biegu na czwarty itd.
Dzięki zastosowaniu dwusprzęgłowych automatycznych skrzynek biegów możemy do minimum ograniczyć czas pomiędzy zmianami kolejnych przełożeń. Pomimo tego, że przekładnie te nie pracują z taką płynnością i łagodnością jak klasyczne przekładnie automatyczne, ponieważ da się w nich odczuć moment zmiany biegu, to nie możemy odmówić im komfortu podróżowania, zwłaszcza jeśli mowa o jeździe zatłoczonymi uliczkami miast. W zależności od producenta, możemy spotkać się z różnymi nazwami przekładni dwusprzęgłowych, np. w samochodach marki Volkswagen, Seat, Skoda jest to DSG, u Audi S-Tronic, u Mitsubishi kryje się pod nazwą Twin Clutch SST, a w przypadku BMW jest to M-DCT.

Czytaj również

Jak dbać o silnik BMW N47 aby uniknąć kosztownej naprawy
W tym artykule omówimy praktyczne porady, które pomogą zwiększyć żywotność silnika BMW 2.0 N47 oraz uniknąć awarii rozrządu, który jest główną przyczyną usterek. Poruszymy tematy związane z regularną konserwacją, monitorowaniem stanu rozrządu oraz najlepszymi praktykami naprawy awarii. Dzięki tym wskazówkom będziesz mógł utrzymać silnik w dobrej kondycji przez wiele lat.
Skoda Rapid – Kompromis pomiędzy Fabią a Octavią
Zachęcamy do zapoznania się z historią modelu Skody który jest kompromisem pomiędzy małymi a dużymi samochodami. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest Skoda Rapid.
Typowe usterki fiata 500

Fiat 500 jest samochodem z ogromną tradycją. Pierwsza generacja Fiata 500 opuściła fabrykę w 1957 r., jednak jego korzenie sięgają 1936 r., kiedy fabrykę opuścił Fiat Topolino będący poprzednikiem Fiata 500. W dzisiejszym artykule skupimy się jednak na generacji Fiata 500 produkowanej w latach 2007-19 i opiszemy jej najczęstsze usterki.

Fiat Panda - historia modelu
Panda jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Fiata, należy do segmentu aut miejskich a jego historia zaczęła się już w 1980 roku. W dzisiejszym artykule zagłębimy się dokładniej w historię tego modelu.