Zasada działania automatycznych dwusprzęgłowych skrzyni biegów
Coraz więcej producentów samochodów zwłaszcza w modelach samochodów z silnikami o dużej mocy decyduje się zrezygnować z oferowania ich z tradycyjnymi, manualnymi skrzyniami biegów. W tym artykule skupimy się na zasadzie działania jednego z rozwiązań konstrukcyjnych oferowanych zamiast przekładni manualnych, natomiast w kolejnym artykule skupimy się na zaletach i wadach tego rozwiązania konstrukcyjnego. Skupimy się tu na zasadzie działania dwusprzęgłowych przekładni automatycznych.
Skrzynia dwusprzęgłowa
składa się z dwóch pracujących niezależnie sprzęgieł których zadaniem jest taka
synchronizacja pracy, aby do maksymalnie skrócić czas rozłączenia napędu, tzn.
zapewnić jak największą płynność ciągłości przekazywania momentu obrotowego na
koła naszego pojazdu. Jedno z tych sprzęgieł jest odpowiedzialne za biegi
nieparzyste, natomiast drugie za biegi parzyste. Dla przykłady jadąc na drugim
biegu i chcąc przyspieszyć sprzęgło obsługujące biegi parzyste przenosi moment
obrotowy, a drugie sprzęgło czeka w pogotowiu z przygotowanym kolejnym
(trzecim) biegiem, aby po osiągnięciu odpowiednich obrotów w jak najkrótszym
czasie rozłączyć sprzęgło obsługujące w danym momencie bieg drugi i załączyć
bieg trzeci. Po zmianie biegu podczas dalszego przyspieszania sprzęgło, które
obsługiwało bieg drugi, teraz jest już przygotowane na zmianę biegu na czwarty
i po osiągnięciu odpowiednich obrotów wału korbowego silnika nastąpi
natychmiastowa zmiana biegu na czwarty itd.
Dzięki zastosowaniu dwusprzęgłowych automatycznych skrzynek biegów możemy do
minimum ograniczyć czas pomiędzy zmianami kolejnych przełożeń. Pomimo tego, że
przekładnie te nie pracują z taką płynnością i łagodnością jak klasyczne
przekładnie automatyczne, ponieważ da się w nich odczuć moment zmiany biegu, to
nie możemy odmówić im komfortu podróżowania, zwłaszcza jeśli mowa o jeździe
zatłoczonymi uliczkami miast. W zależności od producenta, możemy spotkać się z
różnymi nazwami przekładni dwusprzęgłowych, np. w samochodach marki Volkswagen,
Seat, Skoda jest to DSG, u Audi S-Tronic, u Mitsubishi kryje się pod nazwą Twin
Clutch SST, a w przypadku BMW jest to M-DCT.