Akumulatory wraz z wiekiem starzeją się, ale największym wyzwaniem są dla nich warunki zimowe, a zwłaszcza rozruch zimnego silnika, np. po całonocnym postoju w nieogrzewanym garażu czy też na parkingu pod blokiem. Starzenie się akumulatora jest naturalnym procesem. Zazwyczaj użytkownicy pojazdu wiedzą, kiedy ich akumulator nadaje się do wymiany, ponieważ przed całkowitym jego zużyciem można zaobserwować coraz trudniejsze rozruchy silnika. Czasami zdarza się też tak, że akumulator działał dobrze, a kiedy temperatura na zewnątrz nagle spadnie, to zostaniemy unieruchomieni lub będziemy musieli poprosić innego kierowcę o pomoc w uruchomieniu naszego silnika. Wtedy musimy mieć nadzieję, że któryś z kierowców będzie miał w bagażniku swojego samochodu kable rozruchowe albo sami powinniśmy się w takie zaopatrzyć i wozić je w samochodzie. To pozwoli doraźnie na uruchomienie naszego silnika. Wówczas, kiedy nasz akumulator odmówił posłuszeństwa powinniśmy zastanowić się nad jego wymianą na nowy.
Teraz tylko pozostaje wybór akumulatora o odpowiednich parametrach dla naszego
pojazdu. Nie da się jednoznacznie określić, o jakich parametrach akumulator
powinniśmy kupić, ponieważ do każdego samochodu będzie on inny. Oznacza to, że
nie istnieje pojęcie takie, jak akumulator uniwersalny. Wielu użytkowników
kupujących samochód z drugiej ręki zazwyczaj otwiera pokrywę silnika i
sprawdza, jaki akumulator jest zamontowany dotychczas i decyduje się na zakup
dokładnie takiego samego. Nie jest to dobry sposób, ponieważ nie mamy pewności,
czy poprzedni właściciel w celu np. oszczędności nie założył akumulatora o
innych parametrach niż te przewidziane przez producenta. Dlatego najpewniejszym
wyjściem z tej sytuacji będzie znalezienie w instrukcji obsługi pojazdu, jaki
akumulator zaleca producent i zakup dokładnie takiego, jaki został przewidziany
do danego pojazdu. Parametry techniczne akumulatorów mogą różnić się sobą nawet
w obrębie jednego modelu pojazdu. Mogą mieć na to wpływ rodzaj zastosowanego
silnika (benzynowy lub diesel), zastosowanie dodatkowego wyposażenia, czy dany
pojazd posiada klimatyzację, czy też nie. W zależności od tego w obrębie
jednego modelu samochodu producent może zalecać akumulator o większej lub
pojemności.
Pierwszym parametrem określającym akumulator w naszym samochodzie jest napięcie znamionowe. Akumulator musi posiadać takie samo napięcie jak instalacja elektryczna samochodu. Jeśli chodzi o samochody osobowe to zazwyczaj mamy do czynienia z instalacją 12 – woltową, a więc oznaczenie na obudowie akumulatora również powinno być równe 12V.
Pojemność
akumulatora jest jednym z określających go parametrów. Wyrażona jest ona w
amperogodzinach (Ah). Im większa pojemność akumulatora, tym więcej energii jest
w stanie on skumulować. W tym wypadku nie oznacza to jednak, czym więcej tym
lepiej, ponieważ, akumulator o zbyt dużej pojemności nie będzie w stanie być
doładowany przez alternator. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być taka
sama jak podana przez producenta lub co najwyżej o kilka procent większa.
Kolejnym
parametrem jest prąd rozruchowy wyrażony w amperach (A). Prąd rozruchowy
określa jednorazowy i krótkotrwały wydatek prądu, jaki może wygenerować
akumulator. Ten parametr również powinien być dobrany wg zaleceń producenta.
Wartość prądu rozruchowego dla dwóch rodzajów silników, diesla i benzynowego o
tej samej pojemności będzie zawsze większa dla silnika diesla.
Podobnie jak w przypadku pojemności akumulatora, tak samo najlepiej wybrać
akumulator o wartości prądu rozruchowego zalecanego przez producenta. Jednym z
powodów wyboru akumulatora o większym prądzie rozruchowym jest jego mniejsza
trwałość i większa wrażliwość na skutki głębokiego rozładowania.
Ostatnim
parametrem przy doborze akumulatora, o którym często się zapomina jest zastosowana
norma, w jakiej podana jest wartość prądu rozruchowego umieszczona na etykiecie
obok informacji o wartości prądu rozruchowego. Obecnie większość producentów
stosuje normę EN, ale spotyka się ten inne, takie jak DIN czy też SAE.
Warto o tym pamiętać, dlatego, że prąd rozruchowy o takiej samej wartości dla
normy EN będzie i wiele wyższy niż wg normy DIN oraz o wiele mniejszy niż ta
sama wartość podana wg normy SAE. Poniższa tabela jest przelicznikiem wyżej
wspomnianych norm: