Eteile - sklep z częściami samochodowymi kontakt@eteile.pl, 690 666 477, 690 666 488

koszyk Koszyk Pusty
690 666 477, 690 666 488, kontakt@eteile.pl

Budowa najpopularniejszego środka transportu. Jak zbudowany jest twój samochód?

Budowa najpopularniejszego środka transportu. Jak zbudowany jest twój samochód?

Budowa samochodu wielu kierowcom jawi się jako tajemnicze i skomplikowane zagadnienie. Tymczasem w podstawowym stopniu opanować może ją nawet największy motoryzacyjny laik.

Jest rok 1927. W warszawskich Centralnych Zakładach Samochodowych powstaje CWS T-1 – pierwsze produkowane w Polsce auto. Od dzisiejszych pojazdów różni go właściwie wszystko. Najważniejsza różnica to jednak prostota konstrukcji. Drewniano-stalowe nadwozie, takie same koła zębate w skrzyni biegów i rozrządzie oraz ogromnych rozmiarów hamulce bębnowe to elementy niespotykane w samochodach, które dziś trafiają do salonów.


Czasy się zmieniają. Auta też


Zarówno od ówczesnej konkurencji, jak następców T-1 odróżnia jednak łatwość naprawy i demontażu. Całe – z wyjątkiem świec zapłonowych – auto można było skręcić z pomocą jednego klucza szczękowego. To cecha niespotykana w żadnym innym późniejszym modelu, jednak nawet produkowane w latach 80 samochody były dużo mniej skomplikowane od obecnych. Złożona konstrukcja może odstraszać niezorientowanych w kwestiach mechanicznych kierowców, jednak w gruncie rzeczy nowoczesne pojazdy nie różnią się zbyt od swoich poprzedników. Wspólnie z www.eteile.pl przygotowaliśmy przewodnik po najważniejszych podzespołach współczesnych aut.


Silnik. Serce samochodu


Tak w najstarszych, jak i najnowszych samochodach, sercem pojazdu jest silnik. Jego zadanie to wymiana energii paliwa (lub, coraz częściej, energii elektrycznej) na energię mechaniczną. Ta jest przenoszona na koła poprzez układ napędowy, o którym szczegółowo opowiemy za moment. Sam silnik składa się z kilku układów:


- wtryskania;

- chłodzenia;

- smarowania;

- zapłonowy;

- zasilania;

- rozrządu


Układ napędowy


Zadanie układu napędowego to, jak już wspomnieliśmy, przeniesienie energii mechanicznej z silnika na koła. Elementami układu napędowego są:


- sprzęgło łączące silnik ze skrzynią biegów. Przerwanie połączenia umożliwia zmianę przełożenia;

- skrzynia biegów, dzięki której możliwa jest zmiana przełożeń i tym samym dostosowanie szybkości do obrotów silnika;

- most napędowy będący połączeniem skrzyni biegów i kół samochodu. Składa się z przekładni głównej, dyferencjału i wału napędowego


Koła, opony i zawieszenie


Kolejny kluczowy element pojazdu to koła samochodowe. Najpopularniejsze są te wykonane ze stali, choć można znaleźć także alufelgi oraz modele ze specjalnych stopów magnezu, a nawet z kompozytów węglowych i tworzyw sztucznych. Koło składa się z tarczy (części, która jest mocowana do piasty) oraz obręczy, na którą zakłada się oponę. Ta we współczesnych autach jest bezdętkowa i szczelnie przylega do obręczy, zapobiegając tym samym utracie powietrza.

Za połączenie kół zresztą pojazdu odpowiedzialne jest zawieszenie. Jeszcze ważniejszą funkcją tego układu jest zwiększenie komfortu jazdy i zapewnienie stateczności oraz sterowności pojazdu. Układ zawieszenia składa się z trzech grup podzespołów:


- prowadzących koło – wahacza oraz drążków;

- resorów;

- części tłumiących drgania – amortyzatorów


Nadwozie


To od niego zależy, jak auto będzie prezentowało. Dużo ważniejsza okazuje się jednak ochrona, jaką nadwozie zapewnia pasażerom w razie kolizji oraz zabezpieczenie podzespołów przed uszkodzeniami. Nadwozia współczesnych samochodów są projektowane w ten sposób, by w momencie kolizji pochłonęły jak najwięcej energii uderzenia. Ważnym elementem nadwozia są szyby samochodowe, produkowane ze szkła bezpiecznego – hartowanego lub warstwowego.


Układ hamulcowy


Dla bezpieczeństwa jazdy równie ważny jest układ hamulcowy. Obecnie zdecydowana większość samochodów osobowych wyposażona jest w hamulce hydrauliczne, które składają się z pompy, przewodów oraz cylinderków znajdujących się na ich końcach. Ciśnienie wyzwalane przy hamowaniu powoduje dociśnięcie elementu ciernego do tarczy obracającej się wraz z kołem lub bębna – w zależności od tego, czy w aucie zainstalowane są hamulce tarczowe, czy bębnowe.

Hamowanie jest dziś często wspomagane przez specjalne systemy bezpieczeństwa. To, ile ich znajdzie się w danym aucie, zależy od jego klasy i wersji wyposażeniowej. Najpopularniejsze z nich to:


- ABS – zapobiega blokowaniu kół przy hamowaniu;

- BAS – wykrywa sytuację awaryjną i zwiększa ciśnienie w przewodach hamulcowych, wspomagając działanie ABS;

- EBD – równomiernie rozkłada siłę hamowania na poszczególne koła


Układ kierowniczy


Zadania układu kierowniczego to utrzymanie oraz zmiana kierunku jazdy. Składa się on z dwóch podstawowych elementów:


- przekładni kierowniczej – dwuczęściowego wału łączącego kierownicę z mechanizmem zwrotniczym. Dwuczęściowa konstrukcja tego elementu jest podyktowana względami bezpieczeństwa, bo ten w razie zderzenia po prostu się łamie, nie zagrażając kierowcy. W samochodach z napędem na przednią oś tę funkcję pełni zwykle maglownica, położona prostopadle do kolumny kierownicy. W autach z napędem na tył jako mechanizm zwrotniczy zwykle montowane są przekładnie kulkowe lub ślimakowe

- mechanizmu zwrotniczego, łączącego koła z przekładnią. Jego zadanie to zmiana położenia kół samochodu, a więc także kierunku jego poruszania


Instalacja elektryczna


To ona zasila światła, radio, klimatyzację czy rozrusznik. Jej najważniejsze elementy to alternator (nazywany też prądnicą), który przetwarza energię pracującego silnika na prąd. Ten jest zużywany do zasilania znajdujących się na pokładzie urządzeń elektrycznych, zaś nadwyżka trafia do akumulatora, będącego drugą najważniejszą częścią samochodowej instalacji elektrycznej.

Czytaj również

Budowa, rodzaj oraz zasada działania poduszek powietrznych (Airbag)
W dzisiejszym artykule postaramy się rozjaśnić temat związany z jednym z systemów bezpieczeństwa stosowanych w naszych samochodach, mianowicie zagłębimy się w budowę, rodzaje oraz zasadę działania poduszek powietrznych airbag.
Powszechne awarie turbosprężarek

W tym artykule skupimy się na wadach, a dokładniej na wymaganiach eksploatacyjnych, konstrukcyjnych i typowych problemach, z którymi borykają się turbosprężarki. Dzięki zapoznaniu się z nimi będziemy mogli wydłużyć życie naszej turbosprężarki.

Odzyskiwanie części samochodowych czyli stacje demontażu pojazdów
W dzisiejszym artykule przybliżymy temat związany z odzyskiwaniem części samochodowych, czyli jak wyglądają stacje demontażu pojazdu od zaplecza.
Adaptacyjna regulacja składu mieszanki silnika z zapłonem iskrowym

W celu zapewnienia optymalnej pracy silnika w każdych warunkach wymagane jest zastosowanie adaptacyjnych układów sterowania.